reklama

Badanie trzeźwości w miejscu pracy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Badanie trzeźwości w miejscu pracy - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z GarwolinaBadanie stanu trzeźwości pracownika może przeprowadzić policja, ale nie pracodawca – takie jest stanowisko Prezesa UODO oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
reklama


Zarówno prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jak i Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – zgodnie wskazują, że dane dotyczące nietrzeźwości pracownika, zalicza się do danych dotyczących zdrowia, określonych w art. 9 ust. 1 RODO.

Ponadto, zgodnie z  art. 17 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, stan trzeźwości pracowników można sprawdzać na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej, a także na żądanie samego pracownika. Kontrola może nastąpić tylko w sytuacji gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Co ważne badanie stanu trzeźwości przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego.

Stanowisko UODO jak i Resortu Pracy dotyczące braku możliwości używania alkomatu przez pracodawców dotyczy zarówno „prewencji” tzn. badań wszystkich, bądź wybranych losowo pracowników jeszcze przed rozpoczęciem pracy czy też w jej trakcie, jak i sytuacji, w której pracodawca podejrzewa, że dany pracownik spożywał alkohol i wtedy samodzielnie poddaje go badaniu alkomatem.
@@@
Jednakże pojawia się coraz więcej głosów ekspertów, którzy zdecydowanie wskazują, iż dopuszczenie do pracy pracownika, który znajduje się pod wpływem alkoholu, z uwagi na fakt, że brak jest przepisów, które uprawniałyby pracodawcę do przeprowadzenia takiego badania, może zagrażać  życiu i zdrowiu pracowników. Może także dojść do sytuacji, w której taki pracownik będzie stwarzał zagrożenie wobec osób trzecich np. w transporcie publicznym.

Pamiętać należy, że pracodawca zgodnie z przepisami zawartymi w Konstytucji oraz w Kodeksie Pracy zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Przyjąć należy, że pracodawca wykonując samodzielnie badanie alkomatem – kieruje się przede wszystkim ogólnym obowiązkiem dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy, które wynika z art. 66 Konstytucji RP.

Jednak do czasu zmiany przepisów zaleca się (zgodnie z wytycznymi UODO oraz Ministerstwa), aby pracodawca, w przypadku gdy podejrzewa, że pracownik jest w stanie po spożyciu alkoholu, wezwał policję, aby ta przeprowadziła odpowiednie badanie.

Kancelaria Adwokacka Ewa Glajzer
ul. Józefa Piłsudskiego 20a
05-410 Józefów
Polska
tel. 660 700 200
Tematy do opisania dla adwokat Ewy Glajzer można zgłaszać na [email protected]. Artykuły bez podawania danych osobowych będziemy publikować co najmniej przez pół roku, min. dwa w miesiącu.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo