Wiadomości z Garwolina

Naukowcy podsumowali samopoczucie uczniów po roku zdalnej nauki

Dodano:
garwolin - Naukowcy podsumowali samopoczucie uczniów po roku zdalnej nauki

Po niemal roku zdalnej nauki 20 proc. uczniów przejawia objawy depresji, a 65 proc. uważa, że lekcje zdalne były prowadzone na niższym poziomie, niż stacjonarne. Część obawia się powrotu do szkolnej rzeczywistości - wynika z analiz badaczy z Polski i Ukrainy.

We wrześniu 4,6 mln polskich uczniów rozpoczęło nowy rok szkolny. Większość z nich w poprzednim roku uczyła się zdalnie, z dala od rówieśników i nauczycieli. Skutki nauki w domu są przedmiotem wielu badań - naukowców interesuje m.in., czy w trakcie lockdownu mogło dojść do pogłębienia się problemów i trudności młodzieży.

Zespół badaczy z Polski i Ukrainy pod kierownictwem dr. hab. Piotra Długosza z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie sprawdził, jak nauczanie zdalne odbiło się na kondycji psychicznej uczniów z obu państw, i co może utrudniać uczniom powrót do szkoły po wielu miesiącach zdalnej edukacji. Badania realizowano za pomocą indywidualnego wywiadu wspomaganego komputerowo (CAPI) w domach losowo dobranych respondentów. Zbadano 1000 polskich uczniów ze starszych klas szkół podstawowych i szkół średnich, oraz 1022 uczniów mieszkających na Ukrainie. Uczniowie pochodzili z różnych klas społecznych.


"Wstępne wyniki badań wskazują, że pandemia i przejście na zdalną edukację mogą prowadzić do pogorszenia zdrowia psychicznego i fizycznego młodzieży. Widać też, że uczniowie po prawie półtorarocznej przerwie od tradycyjnej nauki w szkole zdali sobie sprawę z braków i zaległości powstałych w czasie lekcji online. W perspektywie kolejnego lockdownu jest to bardzo niepokojące, gdyż z jednej strony uczniowie wiedzą o swoich brakach - i jednocześnie obawiają się wymagań stawianych przez nauczycieli i szkołę, a z drugiej strony są przerażeni faktem, że może niebawem wrócić zdalne nauczanie i ich szanse szkolne i życiowe mogą zostać zniweczone" - podsumowuje dla PAP dr Długosz.


Uczestnicząca w badaniu młodzież różnie ocenia edukację zdalną. Dla 33 proc. z nich było to pozytywne doświadczenie, dla niespełna połowy (46 proc.) - negatywne, a co piąty uczeń nie potrafił jej ocenić. 65 proc. młodzieży uważa natomiast, że lekcje zdalne były prowadzone na niższym poziomie niż lekcje stacjonarne - poinformował PAP dr hab. Piotr Długosz.

Z ankiety wynika również, że jedynie jeden na trzech uczniów nie miał trudności ze zrozumieniem treści przekazywanych przez nauczycieli w czasie lekcji online. Aż 37 proc. uczniów stwierdziło, że udział w korepetycjach pozwoliłby im lepiej zrozumieć materiał z lekcji.

Nauka zdalna sprzyja też wytworzeniu się negatywnych nawyków. Należą do nich m.in. ściganie w trakcie sprawdzianów i korzystanie z pomocy innych domowników - przyznało się do tego aż 67 proc. uczniów.

REKLAMA:


40 proc. uczniów obawia się wymagań, jakie nauczyciele będą przed nimi stawiać. Jeden na trzech obawia się też uciążliwości związanych z rannym wstawaniem i dojazdem do szkoły. Tyle samo twierdzi, że obniżyła się ich motywacja do nauki, a dla 29 proc. problemem jest zmiana dotychczasowego rytmu życia i dostosowanie się do szkolnych wymagań. Co czwarty uczeń ma świadomość niskiego poziomu wiedzy wyniesionej z edukacji online.

Lekarze i psychologowie ostrzegali, że spędzanie przez wiele miesięcy dużej ilości czasu przed ekranami urządzeń cyfrowych może wywoływać problemy zdrowotne. Czy tak się stało? 7 proc. uczniów wykazuje pogorszenie stanu zdrowia; o pogorszonym samopoczuciu psychicznym wspomina jeden na pięciu. Wzrok pogorszył się u 16 proc. uczniów, u 18 proc. z nich pojawiła się nadwaga. Pogorszenie sprawności fizycznej zauważyło 30 proc., a pogorszenie ogólnego funkcjonowania zgłasza 26 proc. badanej młodzieży.

20 proc. uczniów przejawia objawy depresji - pokazały to wyniki badania za pomocą skali PHQ9 (ang. The Patient Health Questionnaire-9). Badanie za pomocą skali SWLS (Skala Satysfakcji z Życia) wykazało z kolei, że 15 proc. uczniów nie ma satysfakcji z życia. Co piąty uczeń deklarował, że chciałby skorzystać z pomocy pedagoga lub psychologa w szkole.

A co z rodzinami uczniów? Jak wynika z badań, 58 proc. respondentów nie doświadczyło żadnej straty w wyniku pandemii. Wśród nieprzyjemnych zdarzeń, jeśli do nich doszło, respondenci wymieniali głównie utratę pracy przez rodziców (4 proc.), przejście rodziców na pracę zdalną (18 proc.), spadek dochodów w rodzinie (12 proc.), pogorszenie możliwości spożywania regularnych i wartościowych posiłków (2 proc.), pojawienie się konfliktów i nieporozumień w domu (12 proc.), pogorszenie kontaktu z rówieśnikami (15 proc.), ciężką chorobę w rodzinie (10 proc.), śmierć w rodzinie z powodu COVID-19 (3 proc.).

Pandemia trwa i nie wiadomo, czy uczniowie nie wrócą do nauki zdalnej. O tym, że podczas nauki w szkole mogą się nauczyć więcej (niż uczestnicząc w lekcjach z domu), przekonanych jest 63 proc. uczniów. Gdyby uczniowie mieli wybór, ponad połowa z nich najchętniej zostałaby w szkole. W sytuacji wyboru między nauką zdalną a stacjonarną 60 proc. chciałoby zostać w szkole, 14 proc. chciałoby się uczyć w domu, 21 proc. wybrałoby hybrydowy system nauczania, a 2 proc. najchętniej przestałoby się uczyć.

Jak twierdzi prawie dwie trzecie ankietowanej młodzieży, “zdalna nauka to byłaby najgorsza rzecz, jaka mogłaby się wydarzyć. Kolejny rok stracony, brak kontaktów z rówieśnikami, wiedzy i znowu zamknięcie w dom”. (PAP)

Agnieszka Niewińska - Lewicka

anl/ zan/

Źródło informacji: Nauka w Polsce

Odwiedź nas na facebooku

Waszym zdaniem

Redakcja serwisu "Kurier Garwoliński" nie odpowiada za żadne działania Czytelników niezgodne z prawem lub regulaminem, w szczególności za treści zamieszczone w formie komentarzy. Jednocześnie w razie konieczności zastrzega sobie prawo do ich usunięcia, jeśli uznane zostaną za niezgodne z prawem lub regulaminem, a także w sytuacji, gdy uzna to za stosowne.

do twórcy strony (, #IP f6009fd74e) Odpowiedz

reklamy trzeba umić wstawiać

Na szczęście... (, #IP 53b0fe9695) Odpowiedz

Są też dobrzy nauczyciele, którzy mają tego świadomośc... Nie chcą dalej zdalnego i mysla6z empatią o swoich uczniach. Są też rodzicami, zatem widzą dwie strony medalu... A na decyzje rządu nie mają wpływu!

Odezwa do nauczycieli..................... (, #IP 2e177e6b18) Odpowiedz

No właśnie, proponuję nauczycielom zapoznać się z tym materiałem, bo mam wrażenie, że niektórzy nauczyciele z Technikum Ekonomicznego w Garwolinie zachowują się tak, jakby ubiegłe 1,5 roku nie istniało. Nie zauważają wskazanych w artykule problemu, że dla wielu uczniów był to bardzo trudny rok, pod wieloma względami. Uświadomijcie sobie, że nie wszyscy uczniowie mają zdolności pełnej koncentracji, samo-dyscypliny, gdy lekcje prowadzone są przez Internet. Nie każdy uczeń potrafi zrozumieć lekcję, która prowadzona jest przez Internet. Niektórzy nauczyciele nie potrafią zrozumieć, że tak jak wskazują badania, uczniowie mają potężne braki, a wymaga się od nich wiedzy jakby nic się nie zdarzyło. Stawiają dzieciom całe tabuny jedynek tak jakby to miało w czymś pomóc. Czy to jest zachowanie pedagogiczne? Profesjonalne? Wystarczy odrobina empatii, aby to pojąć, że po takim okresie nauczania zdalnego nauczyciel powinien 2 razy bardziej powinien zastanowić się nad tym w jaki sposób pomóc i zmotywować ucznia, aby uzyskał promocję do kolejnej klasy. Gwarantuję wyzywając uczniów od nieuków i stawiając jedynki nic nie osiągnie. Sami powinniście wiedzieć, że te zdalne lekcje była to w większości przypadków imitacja lekcji, a nie każdego stać na korepetycje ze wszystkiego. W większości przypadków był to stracony rok nauki i powinien był być powtórzony. Zastanówcie się nad tym. Proponuję dyrektorowi tej szkoły zgłębić temat.

Ja (, #IP 6f18e2f0ad) Odpowiedz

Ja to się dziwię, że na nikt tych lekcji nie nagrywał. Byłoby jasne o można byłoby na tej podstawie dyskutować. I przy okazji dziś tzw. dzień nauczyciela... może do tych od jedynek zwyczajnie nie iść z kwiatkami, albo iść z wielką jedynką wyciętą z kartonu z naklejonymi na niej kwiatkami... A sam komentarz trafny - brawo.