KurierGarwoliński.pl

czan maj 2022

Wiadomości z Garwolina

Obwodnica Garwolina pod ostrzałem pewnej redakcji

Dodano:
garwolin - Obwodnica Garwolina pod ostrzałem pewnej redakcji

Za co tak oberwała garwolińska obwodnica? Przecież czekaliśmy na nią bardzo długo. Czego doszukała się jedna z redakcji?

 - W przyszłych podręcznikach historii trwałe miejsce zajmie rozdział o tym jak "lud żyjący na tej ziemi nieudolnie drogi budował - czytamy w serwisie salon24.pl

A głównym bohaterem artykułu jest garwolińska obwodnica. Czy naprawdę zbudowana jest nieudolnie? Czym "zasłużyła" sobie, by być potępioną w podręcznikach historii?

REKLAMA:


"Przejazd trasą S17 przez Garwolin nie należał kiedyś do komfortowych. Na skrzyżowaniach w tym małym mieście zbudowano sygnalizacje świetlne, aby samochody lokalne  mogły swobodnie wjeżdżać na główną drogę. Zawężono też jezdnie na drodze głównej i wprowadzono pasy zjazdowe, aby samochody lokalne mogły łatwo zjechać z głównej drogi. Ożywiono centralną  ulicę,  zwiększył się ruch pieszych na przejściach. Przejazd samochodów przez Garwolin został skutecznie zablokowany. Zapadła słuszna decyzja o budowie obwodnicy" - cytujemy salon24.pl, w którym autor artykułu przyznaje, że teraz nową obwodnicą Garwolina przejeżdża się całkiem komfortowo. Umiejscowiona jest daleko od miasta.

"Chciałoby się dodać, że to dobra robota projektantów obwodnicy. Jednak nie do końca tak jest. Oszacujmy główne koszty omijania Garwolina "szerokim łukiem" - czytamy.

Autor zauważył, że Google Maps wskazuje, że długość objazdu wynosi 10,6 km, w linii prostej to 7,3 km. Wniosek jest taki, że zjeżdżamy w bok, z głównej drogi 3,3 km.  

"Zakładając że dziennie przejeżdża tu ponad 40 tys. pojazdów (dane z dokumentu "Potoki ruchu 2020", SISCOM) a każdy pojazd spala średnio 10 litrów paliwa (wliczamy również samochody ciężarowe), mamy w każdym roku dodatkowe zużycie paliwa ok. 480 tys. litrów paliwa, co kosztuje około 3 mln zł. Co najmniej takie same straty należy dodać w związku z dodatkowym zużyciem pojazdów. Są również straty niematerialne, na przykład kilkanaście, a może kilkadziesiąt tysięcy dodatkowych godzin które kierowcy i pasażerowie spędzą w pojazdach w każdym roku" - cytujemy salon24.pl

Autor pozwolił sobie też na dygresję: "Powie ktoś, że wyliczone roczne straty nie są duże, stać nas na to. To prawda, nasz kraj stać na dowolne straty i dowolne marnotrawstwo. Tym razem mówimy o stratach głupich, niepotrzebnych i bezsensownych, wynikających z braku strategicznego myślenia. Przez setki czy tysiące lat straty te skumulują się do strat olbrzymich, gdyż tego typu obwodnic (o różnej skali objazdów) będzie docelowo kilkaset."

Co proponuje wzmian? Rozwiązania trwałe i "przyszłościowe":  
1. Wykonać objazd na dłuższym odcinku trasy, czyli zamiast objazd na 7,5 km można zaprojektować objazd na 20 km zamiast dodatkowych 3,3 km mamy dodatkowo tylko 0,88 km, czyli straty zmniejszamy 4-krotnie.
2. Objazd poprowadzić bliżej miasta, pomimo presji mieszkańców na oddalanie ruchu tranzytowego.
3. Część objazdu można poprowadzić w tunelu (jak w Norwegii).

Autor zaznacza, że "przez setki lat drogi tranzytowe przechodziły przez centra miast i miejscowości." A teraz "doprowadzamy drogi pod rogatki miasta, a następnie budowana jest nowa obwodnica, która zatacza wielkie koło." Według niego "infrastruktura powinna zapewnić rozwój społeczeństwu setki, tysiące lat tak jak to było np. z drogami Imperium Rzymskiego. Wszystko na to wskazuje, że nasza nowo budowana infrastruktura, pomimo że jest nowoczesna, niestety nie przetrwa próby czasu."

Jesteśmy ciekawi Twojego zdania w tym temacie. Czekamy na Twoją opinię.

Fot. Google Maps, widok satelity, fragment obwodnicy Garwolina i Garwolin


Odwiedź nas na facebooku

Waszym zdaniem

Redakcja serwisu "Kurier Garwoliński" nie odpowiada za żadne działania Czytelników niezgodne z prawem lub regulaminem, w szczególności za treści zamieszczone w formie komentarzy. Jednocześnie w razie konieczności zastrzega sobie prawo do ich usunięcia, jeśli uznane zostaną za niezgodne z prawem lub regulaminem, a także w sytuacji, gdy uzna to za stosowne.

Marley (, #IP 5f048acd4b) Odpowiedz

To jakiś fejk, podpucha, eksperyment społeczny? Czy może jakiegoś idiotę przez pomyłkę opublikowali? Samochody stojąc w korkach palą mniej i jadą krócej. Oczywiście.

Straty? (, #IP 7c8f3cfbaf) Odpowiedz

Niech szanowny redaktor żąda sobie trochę trudu i wyliczy jakie były straty paliwa i zużycie pojazdów, które korkowały Garwolin. Zbliżyć obwodnicę do miasta?? Głupota. Chyba, że ktoś lubi hałas pod oknami.

Tirowiec (, #IP 88f3d5e6be) Odpowiedz

Jak można wybudować drogę za setki milionów złotych i odwalić taki bubel pomiędzy lipówkami i miętnym że są takie dziury że flaki się urywają a jeździ tam masa aut po tym jak rozebrali zjazd na miętne z 17ki.

Misz31 (, #IP 8fab83bd9f) Odpowiedz

Czy autor artykułu zamiast szukać drugiego dna i wliczając koszty przeliczył koszty postoju w korku, czas zmarnowany na to, oraz czy może na swoim podwórku by taką trasę chciał (piękny widok i brak hałasu)

(, #IP b771666169) Odpowiedz

Przejazd obwodnicą trwa dużo krócej niż stało się w korku żeby przejechać przez Garwolin więc kiedyś spalało się więcej paliwa.

Stary (, #IP 014bdc1324) Odpowiedz

Szukanie dziury w całym. A czemu inne drogi też są prowadzone zawijasami a nie prosto jak w mordę strzelił?

o hoho (, #IP 52ddac3aa0) Odpowiedz

Moim zdaniem każda wieś też powinna mieć obwodnicę ,żeby gnój i gnojówkę sprawniej wozić .

Cin Cin (, #IP d43dd78d37) Odpowiedz

1. Droga boczna zamknięta za Hutą. Trzeba kawałek jechać przez miejscowosc. 2. Zlikwidowany wjazd u zjazd z Warszawy w Michałówce. 3. Brak kawałka drogi bocznej od Pilawy do Miernego 4. Brak bocznej drogi za mamutem 5. Brak mostu przynajmniej do 3,5 na Wildze przy obwodnicy dla lokalnego ruchu 6. Najważniejsze, brak zjazdu na Łaskarzew przy interdurku. Te zmiany pomogły by ograniczyć ruch w miescie

drogi (, #IP a9ced41bf5) Odpowiedz

a kiedy obwodnica Pilawy

Bedok (, #IP 1bcebcc57b) Odpowiedz

Coś w tym jest po niekąt rację ma autor artykułu.

Obwodnica (, #IP a8341ce25c) Odpowiedz

Same bzdury. Gdyby nie było obwodnicy, i cały ruch pojazdów skierowany był przez miasto to korkach które by się utworzyły straty czasu,paliwa i nerwów byłyby nie do oszacowania. Należy dodać iż przed budową obwodnicy Garwolina,natężenie ruchu na 17 było na poziomie 27000 pojazdów na dobę, a dziś wynosi ok 40 000 pojazdów na dobę. Piszącemu ten artykuł wyraźnie zabrakło wyobraźni. N

Nicola Kargul (, #IP db30a94cb9) Odpowiedz

po niekąt ??? analfabetyzm garwoliński ma się świetnie

pismak nie dziennikarz (, #IP d81a0a6268) Odpowiedz

Rzetelnych i znających się na tym co piszą dziennikarzy to dzisiaj prawie już nie ma. Pozostali tylko pismaki na umowach śmieciowych mający płacone za literówkę aby jak najwięcej tekstu było a treść się nie liczy i ten artykuł w salon 24 to same bzdury. Moim zdaniem przy budowie obwodnicy popełniono jeden błąd że nie zrobiono większych węzłów z rondami tak jak to jest np. w Górznie czy Lipówkach a wtedy miejsca było wystarczająco dużo na ich budowę.