Wzmocniona identyfikacja kibiców, bezwzględne respektowanie prawa i przepisów PZPN, natychmiastowe reagowanie na naruszanie porządku podczas spotkań piłkarskich – to najważniejsze zalecenia dla klubów piłkarskich z terenu Mazowsza przed nadchodzącym sezonem.
W spotkaniu w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim, poświęconym bezpieczeństwu podczas meczów piłkarskich w sezonie 2011/2012, uczestniczyli: Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki, nadinsp. Ryszard Szkotnicki, Mazowiecki Komendant Wojewódzki Policji, Gustaw Mikołajczyk, mazowiecki komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, przedstawiciele klubów piłkarskich (od I do IV ligi) znajdujących się na terenie garnizonu mazowieckiego, przedstawiciele władz miast oraz komendanci miejscy i powiatowi Policji.
@@@
Na wstępie spotkania podsumowano sezon rozgrywek piłkarskich 2010/2011. Przedstawiono wydarzenia związane z naruszeniami porządku prawnego oraz związane z tym działania policyjne. Omawiano zagadnienia przeciwpożarowe i związane z infrastrukturą stadionową. Na terenie województwa mazowieckiego działa 48 klubów piłkarskich (od ekstraklasy do IV ligi), z czego 26 znajduje się w obszarze mazowieckiego garnizonu Policji. Podczas rundy wiosennej sezonu 2010/2011 odnotowano 6 poważnych incydentów wymagających interwencji funkcjonariuszy.
Podinsp. Rafał Batkowski, I Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Policji przedstawił oczekiwania wobec klubów piłkarskich w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w sezonie 2011/2012, które stały się przedmiotem wspólnych, roboczych uzgodnień, m.in.:
• zintegrowane podejście do bezpieczeństwa – wspólne (wszystkie odpowiedzialne podmioty) dokonywanie ocen: stadionów, infrastruktury, procedur, planów, zasad oraz integracja prac, działań zapewniających bezpieczeństwo;
• w przypadku ujawnionych naruszeń prawa szerokie stosowanie środków zapobiegawczych
i karnych oraz zakazów klubowych, a także wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego przejazdu zakłócały porządek (poza takimi instytucjami jak tzw. zakaz klubowy czy stadionowy);
• spotkania przed i po meczu w celu właściwej realizacji zadań zabezpieczających;
• ścisłe przestrzeganie przepisów licencyjnych PZPN również w zakresie infrastruktury stadionowej;
• zaangażowanie odpowiedniej liczby służb porządkowych i informacyjnych (stewardów) oraz profesjonalizacja działań - stanowczość i zaangażowanie, zwracanie uwagi na każde (nawet drobne) przewinienia, które są niezgodne z prawem lub postanowieniami regulaminów;
• bezwzględne egzekwowanie przepisów zawartych w ustawie o BIM, oraz regulaminach imprezy i obiektu.
• zapewnienie identyfikacji kibiców;
• oddzielenie podczas wejścia i wyjścia kibiców miejscowych od przyjezdnych;
• stosowanie konstrukcji uniemożliwiających odrywanie elementów (w tym podłoża) przez kibiców celem wykorzystania ich jako niebezpiecznych narzędzi, np.: do rzucania;
• stosowanie konstrukcji zapewniających łatwą, szybką oraz bezpieczną interwencję służb ochrony lub sił policyjnych;
• profesjonalne działanie spikera, zgodne z oczekiwaniami służb porządkowych i Policji, zgodne z przepisami – prowadzenie szkoleń w tym zakresie;
• rozgrywanie meczów bez udziału kibiców przyjezdnych.
@@@
Na wstępie spotkania podsumowano sezon rozgrywek piłkarskich 2010/2011. Przedstawiono wydarzenia związane z naruszeniami porządku prawnego oraz związane z tym działania policyjne. Omawiano zagadnienia przeciwpożarowe i związane z infrastrukturą stadionową. Na terenie województwa mazowieckiego działa 48 klubów piłkarskich (od ekstraklasy do IV ligi), z czego 26 znajduje się w obszarze mazowieckiego garnizonu Policji. Podczas rundy wiosennej sezonu 2010/2011 odnotowano 6 poważnych incydentów wymagających interwencji funkcjonariuszy.
Podinsp. Rafał Batkowski, I Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Policji przedstawił oczekiwania wobec klubów piłkarskich w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w sezonie 2011/2012, które stały się przedmiotem wspólnych, roboczych uzgodnień, m.in.:
• zintegrowane podejście do bezpieczeństwa – wspólne (wszystkie odpowiedzialne podmioty) dokonywanie ocen: stadionów, infrastruktury, procedur, planów, zasad oraz integracja prac, działań zapewniających bezpieczeństwo;
• w przypadku ujawnionych naruszeń prawa szerokie stosowanie środków zapobiegawczych
i karnych oraz zakazów klubowych, a także wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego przejazdu zakłócały porządek (poza takimi instytucjami jak tzw. zakaz klubowy czy stadionowy);
• spotkania przed i po meczu w celu właściwej realizacji zadań zabezpieczających;
• ścisłe przestrzeganie przepisów licencyjnych PZPN również w zakresie infrastruktury stadionowej;
• zaangażowanie odpowiedniej liczby służb porządkowych i informacyjnych (stewardów) oraz profesjonalizacja działań - stanowczość i zaangażowanie, zwracanie uwagi na każde (nawet drobne) przewinienia, które są niezgodne z prawem lub postanowieniami regulaminów;
• bezwzględne egzekwowanie przepisów zawartych w ustawie o BIM, oraz regulaminach imprezy i obiektu.
• zapewnienie identyfikacji kibiców;
• oddzielenie podczas wejścia i wyjścia kibiców miejscowych od przyjezdnych;
• stosowanie konstrukcji uniemożliwiających odrywanie elementów (w tym podłoża) przez kibiców celem wykorzystania ich jako niebezpiecznych narzędzi, np.: do rzucania;
• stosowanie konstrukcji zapewniających łatwą, szybką oraz bezpieczną interwencję służb ochrony lub sił policyjnych;
• profesjonalne działanie spikera, zgodne z oczekiwaniami służb porządkowych i Policji, zgodne z przepisami – prowadzenie szkoleń w tym zakresie;
• rozgrywanie meczów bez udziału kibiców przyjezdnych.
Administracja publiczna, w tym Policja, jest gotowa wspierać działania klubów zmierzające do rozwoju sportu, piłki nożnej w warunkach nie naruszających obowiązujących zasad życia społecznego i porządku prawnego.
Zamykanie obiektów sportowych dla publiczności to ostateczność. Aby takich sytuacji unikać, niezbędne jest podejmowanie wspólnych działań przez kluby, administrację rządową i służby mundurowe, w celu zapewnienia bezpieczeństwa na stadionach – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Na terenie mazowieckiego garnizonu policji są 2 obiekty piłkarskie, na których obowiązkowe jest utrwalanie przebiegu imprezy za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk (stadiony Radomiaka Radom i Wisły Płock). Wszędzie tam, gdzie naruszany będzie porządek będę zwracał się do policji o rozszerzenie wpisu. Dlatego apeluję, by dążyli państwo do wyposażania swoich stadionów w takie systemy. W przyszłości może to być koniecznym warunkiem do organizowania meczów z udziałem publiczności – powiedział do przedstawicieli klubów Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Od 6 sierpnia będą przeprowadzane kontrole przestrzegania warunków technicznych urządzeń zainstalowanych na obiektach sportowych. Zgodnie z projektem nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych kluby zostaną zobowiązane do elektronicznego systemu identyfikacji swoich kibiców. System będzie służył do sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i czasie trwania meczu oraz kontroli dostępu do określonych miejsc na trybunach. Przepisy będą obowiązywały kluby Ekstraklasy (30 dni od wejścia w życie przepisów), I ligi (od 2013 roku) oraz pozostałe kluby (od 2014 roku).
Wciąż mało wykorzystywanym przez kluby instrumentem służącym wyeliminowaniu chuligaństwa są zakazy klubowe. Obecnie częstszym rozwiązaniem są zakazy wydawane przez sądy – powiedział Rafał Batkowski, zastępca mazowieckiego komendanta wojewódzkiego policji w Radomiu. Poza tym, kluby powinny wprowadzać do regulaminów obiektów zapisy uniemożliwiające wejście na stadion osobom, które już dopuszczały się zakłócania porządku.
Podczas meczów piłkarskich niezbędne jest zaangażowanie odpowiedniej liczby służb porządkowych i informacyjnych oraz profesjonalizacja ich działań. Powinny one stanowczo i natychmiastowo reagować na każde, nawet najdrobniejsze przewinienia będące w sprzeczności z prawem bądź regulaminem stadionu. Egzekwowaniu tego obowiązku mają służyć zapisy projektu nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, która zakłada także obecność funkcjonariuszy policji na terenie stadionu podczas zawodów.
W celu poprawy bezpieczeństwa, kluby muszą wywiązywać się z wymogów licencyjnych dotyczących infrastruktury obiektu. Najważniejsze z nich to: zapewnienie oddzielnych wejść dla kibiców miejscowych i przyjezdnych, stosowanie konstrukcji uniemożliwiających odrywanie elementów, które mogłyby być wykorzystane jako niebezpieczne narzędzia, zapewnienie warunków do łatwej, szybkiej i bezpiecznej interwencji służb porządkowych i policji. Niezbędne są także szkolenia dla stadionowych spikerów, którzy powinni działać zgodnie z oczekiwaniami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Dostosowanie stadionów do tych wymogów wiąże się z dużymi kosztami, jednak w ostateczności wprowadzenie takich zmian się opłaci, podniesie się poziom bezpieczeństwa, co przełoży się na wyższą frekwencję na meczach i większe wpływy finansowe dla klubów – powiedział Jacek Kozłowski.
Na zakończenie podkreślono, że zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom imprez sportowych spoczywa głównie na organizatorze. Jednocześnie należy przyjąć, że Policja będzie obecna na stadionach (np. w sektorach oraz w pobliżu wejść na obiekt) w ramach działań prewencyjnych, obserwacyjnych oraz będzie podejmować w uzasadnionych przypadkach stanowcze interwencje, w tym wobec zbiorowych naruszeń porządku publicznego.
Wciąż mało wykorzystywanym przez kluby instrumentem służącym wyeliminowaniu chuligaństwa są zakazy klubowe. Obecnie częstszym rozwiązaniem są zakazy wydawane przez sądy – powiedział Rafał Batkowski, zastępca mazowieckiego komendanta wojewódzkiego policji w Radomiu. Poza tym, kluby powinny wprowadzać do regulaminów obiektów zapisy uniemożliwiające wejście na stadion osobom, które już dopuszczały się zakłócania porządku.
Podczas meczów piłkarskich niezbędne jest zaangażowanie odpowiedniej liczby służb porządkowych i informacyjnych oraz profesjonalizacja ich działań. Powinny one stanowczo i natychmiastowo reagować na każde, nawet najdrobniejsze przewinienia będące w sprzeczności z prawem bądź regulaminem stadionu. Egzekwowaniu tego obowiązku mają służyć zapisy projektu nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, która zakłada także obecność funkcjonariuszy policji na terenie stadionu podczas zawodów.
W celu poprawy bezpieczeństwa, kluby muszą wywiązywać się z wymogów licencyjnych dotyczących infrastruktury obiektu. Najważniejsze z nich to: zapewnienie oddzielnych wejść dla kibiców miejscowych i przyjezdnych, stosowanie konstrukcji uniemożliwiających odrywanie elementów, które mogłyby być wykorzystane jako niebezpieczne narzędzia, zapewnienie warunków do łatwej, szybkiej i bezpiecznej interwencji służb porządkowych i policji. Niezbędne są także szkolenia dla stadionowych spikerów, którzy powinni działać zgodnie z oczekiwaniami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Dostosowanie stadionów do tych wymogów wiąże się z dużymi kosztami, jednak w ostateczności wprowadzenie takich zmian się opłaci, podniesie się poziom bezpieczeństwa, co przełoży się na wyższą frekwencję na meczach i większe wpływy finansowe dla klubów – powiedział Jacek Kozłowski.
Na zakończenie podkreślono, że zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom imprez sportowych spoczywa głównie na organizatorze. Jednocześnie należy przyjąć, że Policja będzie obecna na stadionach (np. w sektorach oraz w pobliżu wejść na obiekt) w ramach działań prewencyjnych, obserwacyjnych oraz będzie podejmować w uzasadnionych przypadkach stanowcze interwencje, w tym wobec zbiorowych naruszeń porządku publicznego.
Planowane jest kolejne spotkanie – z udziałem przedstawicieli klubów piłkarskich z Warszawy i okolic.
reklama
Komentarze (0)