W tamtym roku szkolnym nauczycielka plastyki w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Garwolinie Monika Metera przystąpiła do konkursu, dzięki któremu zakwalifikowano szkołę do wzięcia udziału w rocznym programie Formy Podstawowe zorganizowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Fundację EFC.
- W kwietniu i czerwcu będziemy zaproszeni do Muzeum do Warszawy. Od września witamy w naszej szkole edukatorki muzealne. Razem organizujemy wystawy i warsztaty plastyczne na terenie naszej szkoły - informuje Monika Metera.
W Programie bierze udział kilkunastu uczniów z klas 4-6.
- Efekty naszych prac będziemy prezentować szerszej widowni w maju. Myślę, że jest to pierwszy tego typu projekt muzealny skierowany do dzieci i promujący twórczość dziecięcą - dodaje nauczycielka.

Dwie edycje - 400 uczniów
„Formy podstawowe” to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów od czwartej do ósmej klasy szkoły podstawowej, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Ideą “Form podstawowych” jest stworzenie pudełka mieszczącego w sobie sztukę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Dotychczas odbyły się dwie edycje “Form podstawowych”, w których wzięło udział 400 uczniów i uczennic oraz 25 nauczycielek i nauczycieli z różnych rejonów Polski.


Współkurator “Form podstawowych” Sebastian Cichocki komentuje: Za pomocą Form podstawowych stawiamy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?
Wśród artystów, którzy w tym roku, specjalnie na zaproszenie “Form podstawowych”, przygotowali swoje nietypowe dzieła sztuki, znalazło się 8 artystów i artystek z Polski i zagranicy.
Ich prace zapakowane zostały w specjalne zaprojektowane przez architekta Macieja Siudę pudełka-narzędziowniki (przypominające kształtem wielkie piórniki) i wysłano do 10 wybranych szkół podstawowych z miejscowości poniżej 30 tys. mieszkańców w województwie mazowieckim i 4 instytucji kultury.
Pudełka i dzieła sztuki w nich zawarte są bazą do dalszych aktywności realizowanych w szkołach. To “uśpiona” sztuka, instrukcje i propozycje artystycznych działań i eksperymentów, które stanowią zaproszenie i inspirację dla uczniów i uczennic do wspólnej pracy nad przygotowaniem własnych dzieł sztuki oraz finałowych wystaw w przestrzeni szkół (w klasach, na korytarzach czy boisku). Pomogą im w tym ich nauczycielki i nauczyciele oraz odwiedzające szkoły edukatorki muzealne z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.



- Program "Formy podstawowe" promuje współpracę i wspólne tworzenie sztuki. Każdy uczestnik i każda uczestniczka projektu ma możliwość wyrażenia siebie i eksperymentowania z tworzeniem sztuki, co sprawia, że staje się ona bardziej dostępna i zrozumiała. To doskonały sposób na rozwijanie kreatywności, myślenia krytycznego, ale przede wszystkim działania zespołowego - mówi Marta Przybył, edukatorka z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.


"Formy podstawowe" to program realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Celem programu jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, dając uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program otrzymał drugą nagrodę w kategorii “Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz jest nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.


reklama
Komentarze (0)