Licencja pilota lekkich śmigłowców, to doskonały początek przygody z lataniem
Osoby, które interesują się lataniem i wiążą z nim swoją przyszłość, mają możliwość uzyskania różnych uprawnień. Przede wszystkim jest to licencja pilota lekkich śmigłowców, nazywana w skrócie LAPL(H). Takie osoby mogą starać się również o uzyskanie licencji śmigłowcowej pilota turystycznego, czyli PPL(H) oraz licencji pilota śmigłowcowego zawodowego - CPL(H).
Pierwsza z nich, czyli licencja pilota lekkich śmigłowców to najkrótsza droga do tego, by móc samemu zacząć latać śmigłowcem. Pozwala ona na samodzielne prowadzenie śmigłowców jednosilnikowych o maksymalnej masie startowej 2000 kg. Mając licencję LAPL(H) można dodatkowo przewozić na pokładzie do 3 pasażerów. Jest to świetny sposób na szybkie przemieszczanie się po Polsce czy całej Europie (w tym przypadku konieczne jest jednak uprzednie zaliczenie egzaminu z języka angielskiego).
Licencja pilota lekkich śmigłowców otwiera także drzwi przed niesamowitą karierą zawodową. Istnieje bowiem szeroka możliwość rozszerzania uprawnień, dzięki czemu posiadacze LALP(H) z czasem mają szansę na to, by latać zawodowo.
Jak można zdobyć taką licencję?
Żeby zdobyć licencję pilota lekkich śmigłowców, w pierwszej kolejności należy ukończyć kurs. Taką możliwość daje Helipoland, gdzie regularnie odbywają się szkolenia dla różnych typów licencji. Każdy taki kurs składa się z 2 części – teoretycznej oraz praktycznej. Etapy te są prowadzone równolegle. W zależności od typu szkolenia, mają one różny czas trwania.
Dla licencji LAPL(H) szkolenie teoretyczne to łącznie 100 godzin, a w tym 10 godzin wykładów oraz 90 godzin samokształcenia. W trakcie teorii, przyszły posiadacz licencji zdobywa wiedzę m.in. z zakresu prawa lotniczego, zasad lotu, nawigacji, meteorologii oraz łączności. Samokształcenie odbywa się na specjalnie przygotowanych materiałach, dzięki którym uczestnicy szkolenia mają możliwość przyswojenia wiedzy we własnym tempie.
Szkolenie praktyczne dla licencji pilota lekkich śmigłowców to z kolei minimum 40 godzin lotów, a w tym 30 godzin lotu z instruktorem oraz 10 godzin lotu samodzielnego. Samodzielne loty odbywają się pod nadzorem, a do tego 5 godzin z nich musi być poświęcona na loty na odległość minimum 150 km (80 mil morskich), gdzie wykonuje się minimum jedno lądowanie, na innym lotnisku niż to, skąd odbywał się odlot, z pełnym zatrzymaniem.
Zwieńczeniem szkolenia są egzaminy. Do uzyskania licencji LAPL(H), niezbędne jest zdanie aż 9 egzaminów teoretycznych, a także egzaminu praktycznego z egzaminatorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Komentarze (0)