Serwis ePODGIK przeznaczony jest do obsługi zgłaszanych internetowo prac geodezyjnych - ułatwia współpracę z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. W programie można sprawdzić powierzchnię działek i współrzędne geodezyjne. Można także znaleźć daną działkę wpisując ulicę i numer domu. Klikając na mapę w aplikacji można sprawdzić: do jakiej miejscowości należy dany obszar, adres tego obszaru, numer działki, współrzędne GPS oraz zdjęcia z Google Street View. Dane w serwisie pochodzą bezpośrednio ze Starostwa.
- Nasza firma od 24 lat zajmuje się oprogramowaniem geodezyjnym. Było to na początku oprogramowanie do obsługi PODKIK dla geodetów, dla wykonawców geodezyjnych, firm i zakładów przemysłowych. Od 10 – 12 lat posiadamy w swojej ofercie oprogramowanie internetowe, które rozwija się w kilku kierunkach. Między innymi jest to obsługa geodezji. Geodeci bardzo szybko się do niego przyzwyczaili. W powiecie garwolińskim przez pół roku prawie 50% zgłoszeń zostało załatwionych drogą elektroniczną – mówi Piotr Jurczak, wiceprezes firmy Geo – System, z którą współpracę podjęło już ponad 1000 gmin w Polsce.
Korzyści dla geodetów i mieszkańców powiatu chcących podjąć inwestycję/budowę domu
- Serwis ePODGiK daje wymierne korzyści. Jest to elektroniczna obsługa prac geodezyjnych zarówno dla geodetów jak i dla Starostwa Powiatowego. Dzięki systemowi geodeta nie czeka w kolejce. Po wysłaniu zgłoszenia za pomocą internetowego Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, materiały uzyskuje w czasie od 15 minut do dwóch godzin. Rano można zgłosić pracę i iść w teren. Tego samego dnia można przetworzyć swoje wyniki i po południu przedstawić je w Starostwie. Znacznie to skraca proces inwestycyjny dla wykonawcy geodezyjnego i dla jego inwestora. Najczęstsze zgłoszenia pochodzą od zwykłych mieszkańców powiatu. Są to drobne prace typu: podział działki, inwentaryzacja budynku, inwentaryzacja przyłączy. Dla zwykłego człowieka jest to zdecydowane przyspieszenie w kontaktach z urzędem – mówi Piotr Jurczak.
Jakie korzyści dla Starostwa?
- Starostwo dotychczas do każdej pracy geodezyjnej musiało wydać dziesiątki zadrukowanych stron. Geodeta często tego wszystkiego nie wykorzystuje. Natomiast w przypadku dokumentacji elektronicznej, geodeta sam drukuje tylko to co jest mu potrzebne. Wdrożenie tej aplikacji nie wymagało dużych kosztów ze strony Starostwa. Wpływy za udostępnianie materiałów geodetom nie zmienią się. Geodeta dostanie dane w formie elektronicznej a nie wydruki, ale do Starostwa musi wpłacić dokładnie tyle samo, bo tą kwestię reguluje rozporządzenie o opłatach – informuje wiceprezes firmy Geo – System.
@@@
- Wdrażanie aplikacji było robione w trakcie wymiany komputerów i serwerów. Wobec powyższego z naszej strony praktycznie nie wymagało to dodatkowych nakładów. Oprogramowanie znajduje się na serwerze firmy Geo – System. Do 30 czerwca korzystamy z serwisu za złotówkę, ale po tym terminie koszty nie będą dla nas zbyt dużym obciążeniem – zapewnia starosta Marek Chciałowski.
Co zwykły internauta może sprawdzić w serwisie ePODGiK?
- Serwis jest stworzony nie tylko dla geodetów, ale także dla każdego mieszkańca powiatu i dla każdego internauty. Oprogramowanie różni się od Google Maps, od Zumi tym, że tutaj pracujemy na najniższej skali na danych geodezyjnych. W programie można sprawdzić powierzchnię działki i współrzędne geodezyjne. Dane pochodzą bezpośrednio ze Starostwa – jednego dnia starostwo wprowadza dane a drugiego dnia mamy już najnowsze informacje on - line. Można znaleźć daną działkę wpisując ulicę i numer domu. Każda gmina, każde miasto ma obowiązek ustawowy prowadzenia rejestru mieszkańców. Jest to rejestr adresów, który portal garwolin.podgik.pl również zbiera. Na chwilę obecną 7 gmin w powiecie korzysta z bazy adresowej. Ponadto zwykły obywatel może klikając na mapę, sprawdzić jaka to miejscowość, jaka to ulica, jaki numer porządkowy, i jaki to numer działki, współrzędne GPS oraz zdjęcia z Google Street View – mówi Jakub Słodki, dyrektor handlowy firmy Geo – System.
- Dzisiaj obywatel siedząc w domu powinien załatwić większość spraw. Dążymy do tego aby sprawy w Starostwie były załatwiane drogą elektroniczną, tak jak to dziś działa w bankach. Chcemy możliwie najszybciej (być może do końca czerwca) wdrożyć na garwolin.podgik.pl płatności drogą elektroniczną, aby sprawdzić czy ten sposób płatności będzie dobrze działał, tak abyśmy przy nowej umowie mogli już uwzględnić wszystkie elementy, które chcemy umieścić w tym oprogramowaniu – mówi Marek Chciałowski.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.