(G) Panie dyrektorze, czy zima w tym roku tradycyjnie zaskoczy drogowców? (MJ) Zima może oczywiście zaskoczyć, jednak nie drogowców, ale raczej kierowców. Drogowcy do zimy przygotowują się bardzo wcześnie, bo już w październiku i w listopadzie. Na dzień dzisiejszy mamy zgromadzony materiał, a więc: sól i piasek, mamy podpisane umowy oraz mamy sprawną łączność telefoniczną. Jestem przekonany, że nie może być mowy o jakichkolwiek zaniedbaniach organizacyjnych z naszej strony. Może się oczywiście zdarzyć, że przydarzy się jakaś awaria, gdzieś zawiedzie sprzęt czy nawet człowiek, ale na pewno nie sparaliżuje to ruchu na drogach.
(G) W jaki sposób PZD przygotował się do trwającego właśnie sezonu zimowego? (MJ) Akcja zimowa prowadzona jest za pomocą trzech służb drogowych zlokalizowanych w: Trojanowie, Maciejowicach i w Garwolinie. W istniejących tam bazach zgromadzony jest sprzęt oraz materiały do walki ze śniegiem (mieszanka piaskowo solna, piasek oraz sól). Sól stosujemy tylko tam gdzie występuje taka konieczność i potrzeba uwzględniając wszelkie czynniki ochrony środowiska. Specjalna mieszanka piasku i soli przygotowywana jest na przewidywane warunki atmosferyczne. Są to najczęściej mieszanki od 10% do 30%. Przy mrozie powyżej 15 stopni sól przestaje działać i wtedy stosuje się tylko piasek czekając aż temperatura nieco się podniesie. Jeśli chodzi o sprzęt to obecnie dysponujemy trzema nowoczesnymi piaskarkami z możliwością sterowania ilości sypanego materiału bezpośrednio z kabiny kierowcy. Na stanie mamy również dwa nowoczesne pługi. Dodatkowo Powiatowy Zarząd Dróg każdego roku ogłasza przetargi na tzw. nośniki, czyli środki transportowe, na których montuje się pługi oraz piaskarki. Każdego roku w Zarządzie sporządzany jest plan operacyjny, który ma na celu przygotowanie zapotrzebowania na sprzęt potrzebny do zimowego utrzymania dróg. Odpowiednia informacja rozsyłana jest do każdej gminy na terenie powiatu oraz do głównych przewoźników: PKS, Kolumna Transportu Sanitarnego, jednostki wojskowe, straż pożarna i inne zarządy dróg. Zaplanowany sprzęt jest zagwarantowany poprzez podpisanie odpowiednich umów. Na zimę 2006/2007 zabezpieczono następujący sprzęt: 3 piaskarki, 3 pługi lekkie zamontowane na samochodach, 4 pługi średnie zamontowane na samochodach, 10 ciągników rolniczych i innych maszyn z pługiem do odśnieżania, pług wirnikowy, 3 spycharki, 3 ładowarki. Dodatkowo, w wyjątkowych sytuacjach wynajmowane będą także równiarki. (G) Jaki jest koszt zimowego utrzymania dróg w naszym powiecie? (MJ) Koszt może być bardzo różny ale mieści się on najczęściej w kwocie 300 tys. zł. Na utrzymanie dróg w sezonie 2006/2007 szacowane są koszty w kwocie 241,4 tys. zł a planowane zużycie mieszanki piaskowo-solnej to ok. 850 ton.
(G) Czy wszystkie drogi na terenie naszego powiatu przez służby drogowe będą traktowane jednakowo? (MJ) Drogi powiatowe w hierarchi dróg publicznych zajmują miejsce po drogach krajowych i wojewódzkich - a potem są jeszcze drogi gminne. Na każdy z tych rodzajów dróg przygotowany jest inny budżet. Drogi krajowe, których w powiecie mamy ok. 100 km, obsługiwane są z budżetu jednostek państwowych, drogi powiatowe zaś obsługuje Powiatowy Zarząd Dróg w Garwolinie – ich długość wynosi prawie 480 km. Dla dróg powiatowych przyjęty został piąty standard zimowego utrzymania (standard zaakceptowany przez Radę Powiatu Garwolińskiego). Niekorzystne zjawiska związane z zimową pogodą usuwane są tu w określonym czasie po ustaniu opadów. Pozwala to znacznie ograniczyć wydatki w porównaniu do dróg krajowych, gdzie występuje dużo większe natężenie ruchu oraz inna jest zupełnie rola tych dróg.
(G) Czego zatem mogą spodziewać się kierowcy gdy zaatakuje zima? Jaki jest czas reakcji odpowiednich służb i w jakich sytuacjach w ogóle będą odśnieżane drogi powiatowe? (MJ) Piąty standard utrzymania zimowego opisuje stan drogi w następujący sposób: jezdnia odśnieżona, w miejscach zasp odśnieżony co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek, jezdnia posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu (łuki poziome, łuki pionowe, zatoki autobusowe, skrzyżowania itp.). Dopuszczalne są jednak pewne odstępstwa od tego standardu, a mianowicie: luźny śnieg może zalegać do 16 godzin od ustania opadów, zajeżdżony śnieg podobnie jak i nabój śnieżny może występować, a zaspy śnieżne muszą być usunięte w ciągu 24 godzin. Dopuszcza się także przerwy w komunikacji do 24 godzin. Dodatkowo standard piąty dopuszcza ośmiogodzinny okres czasu na usunięcie gołoledzi i tzw. śliskości pośniegowej. Powiatowy Zarząd Dróg w Garwolinie działa bardzo elastycznie. Jeżeli zachodzi potrzeba to niektóre odcinki dróg utrzymujemy znacznie powyżej piątego standardu – np. tam gdzie odbywa się dowóz dzieci do szkół.
(G) Zima w Polsce potrafi zaskoczyć i często to robi. Jakie działania podejmujecie aby ustrzec się takiej sytuacji? (MJ) Nasi pracownicy opierają się na prognozach pogody. Korzystamy z Internetu, śledzimy komunikaty radiowe i telewizyjne. Drukujemy wykresy, mapy pogody - śledzimy je i analizujemy w zespole.
(G) Czy istnieją dyżury, wyznaczone osoby, które w razie potrzeby w nocy uruchamiają odpowiednie procedury pozwalające przywrócić przejezdność dróg? (MJ) Nie ma osób dyżurujących w nocy, ponieważ pracownicy Zarządu Dróg bardziej potrzebni są w dzień niż nocą. Mamy natomiast trzech kierowników służby drogowej: w Maciejowicach, w Trojanowie i w Garwolinie, którzy w czasie zimy mają nienormowany czas pracy, w zamian jednak nocą muszą czuwać. Dodatkowo mają oni do dyspozycji służbowy samochód. Ci ludzie wychodzą na dwór wieczorem i obserwują jak wygląda pogoda. Jeżeli nic się nie dzieje to idą spać, ale około drugiej, trzeciej w nocy ponownie sprawdzają sytuację na zewnątrz. Jeżeli zachodzi potrzeba to powiadamiają oni przez telefon komórkowy kierowców dysponujących sprzętem. Takie decyzje są bardzo ważne, więc często też są one konsultowane. Szczególnie w terenie otwartym działania drogowców muszą być bardzo przemyślane. Ogromną pomocą są dla nas kierowcy PKS, którzy jako pierwsi rozpoznają sytuację w terenie i przekazują nam informacje z dróg.
(G) Czy zdarza się, że otrzymujecie sygnały od mieszkańców zawianych miejscowości, że nie da się do nich dojechać z powodu zasypanej śniegiem drogi? (MJ) Często podczas padającego śniegu i niskiej temperatury ludzie dzwonią z taką informacją lub nawet z pretensjami, że nie sypiemy. My jednak musimy postępować bardzo rozważnie. Jeżeli posypiemy solą a nadtopiony śnieg przyklei się do asfaltu, do tego dojdą jeszcze zawieje to powstaje skorupa lodowa, która jest praktycznie nie do usunięcia. (G) Gdzie można zgłaszać sytuacje kryzysowe na drogach? (MJ) Najlepiej jest zatelefonować do jednego z trzech naszych punktów naszych służb drogowych dysponujących zarówno telefonami stacjonarnymi jak i komórkowymi.
(G) Co poradził by pan kierowcom podróżującym w trudnych zimowych warunkach? (MJ) Sprawny samochód, zimowe opony i świadomość tego, że nie zawsze warto się spieszyć – czasami lepiej powoli a za to bezpieczniej dotrzeć do domu. Radzę też szczególną uwagę zachować w czasie wschodu i zachodu słońca – wtedy właśnie może występować gołoledź.
(G) Dziękuję za rozmowę.
Powiatowy Zarząd Dróg w Garwolinie to jednostka powołana do wykonywania zadań z zakresu bieżącego utrzymania dróg publicznych oraz inwestycjami związanymi z budową dróg i mostów. Sieć dróg podległa Powiatowemu Zarządowi to 550 km dróg oraz 53 różnego rodzaju mosty. Utrzymaniem zimowym objęte jest 483,674 km. Różnica między całą podległą zarządowi siecią dróg a tą wykazaną tylko do zimowego utrzymania wynika stąd, że część dróg nie spełnia wymogów drogi powiatowej (drogi gruntowe, polne, dukty leśne itp.). Na tych drogach nie ma regularnej komunikacji autobusowej, a ruch odbywa się sporadycznie.
Oto numery telefonów pod które należy przekazywać informacje związane z utrudnieniami w komunikacji na drogach powiatowych:
Powiatowy Zarząd Dróg (25) 682 22 15, (25) 682 41 62, (25) 682 21 54 Służba Drogowo-Mostowa w Garwolinie (25) 682 22 15, 601 41 34 67, Służba Drogowa w Trojanowie (25) 682 75 66, 603 37 41 79, Służba Drogowa w Maciejowicach (25) 682 58 03, 601 34 49 87. Szczegółowy plan dróg, które będą podlegały odśnieżaniu znajdziecie w artykule "Plan zimowego utrzymania dróg w naszym powiecie"
Komentarze (0)