reklama
reklama

Kulisy budowy obwodnicy.

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Kulisy budowy obwodnicy. - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z GarwolinaPo pewnym okresie starań udało nam się przeprowadzić wywiad z inżynierem projektu Panią Krystyną Modzelik odpowiedzialną za budowę obwodnicy Garwolina.<br>
reklama

Mimo, iż większość z udzielonych nam odpowiedzi jest bardzo techniczna, można znaleźć w nim wiele ciekawych informacji na nurtujące większość mieszkańców pytania. Już w najbliższych dniach na naszej stronie pojawi się fotoreportaż z przejazdu całą trasą budowanej obwodnicy wraz z jej szczegółowym planem. Zapraszamy do lektury. G: Czy planowana jest przerwa na okres zimowy, jeśli tak to jaki zakres robót przewidziany jest do wykonania przed tą przerwą? KM: Tzw. „Przerwa w okresie zimowym” zależy od warunków atmosferycznych. Chcielibyśmy do końca 2006r. uzyskać czasowe pozwolenie na użytkowanie obiektów inżynierskich: WD-4 (w ciągu dk 76 Garwolin – Wilga i WD-7 w ciągu drogi powiatowej Garwolin-Górki). G: Czy otwarcie obwodnicy planowane jest w całości czy będzie ono przebiegać etapami? KM: Otwarcie obwodnicy planowane jest w całości, bez etapowania. G: Jakie utrudnienia w ruchu wystąpią w związku z wykonywaniem prac przy budowie obwodnicy; w jakich okresach i w których miejscach można się ich spodziewać? KM: Największe utrudnienia w ruchu publicznym związane są z połączeniem budowanej obwodnicy z istniejącą dk 17 (w miejscowościach Miętne i Sulbiny). G: Czy planowane są miejsca na stacje benzynowe i inną infrastrukturę (bary, motele, restauracje, stacje obsługi pojazdów itp.) w bezpośrednim sąsiedztwie obwodnicy? KM: Projekt nie przewiduje MOP tj. miejsc obsługi podróżnych. G: Jaka jest całkowita długość obwodnicy? KM: Całkowita długość obwodnicy wynosi 12 797m. G: Czy w związku z wydłużeniem się trasy Warszawa-Lublin zostanie ona przenumerowana i kto poniesie koszty tej operacji (wykonawca, GDDKiA). KM: Na dzień dzisiejszy nie przewiduje się zmiany kilometraża trasy Warszawa-Lublin. G: Na jakie obciążenie przygotowana będzie nowa trasa (ilość i tonaż pojazdów)? Czy wreszcie Garwolin pozbędzie się problemów z koleinami? KM: Obwodnica Garwolina zaprojektowana jest na ruch bardzo ciężki KR-6. G: Jakie nowoczesne technologie zostały zastosowane przy budowie obwodnicy? KM: Budowana obwodnica została zaprojektowana dla ruchu KR6, czyli dla natężenia ruchu jak dla autostrad. Z tego też powodu technologie jakie są zastosowane przy budowie obwodnicy są tożsame z technologiami w jakich buduje się autostrady w Europie. G: Czy planowana jest przebudowa ronda w Kołbieli na bezkolizyjne skrzyżowanie (lub chociaż budowa wiaduktu), gdyż problem korków w tej miejscowości na pewno się nasili po otwarciu obwodnicy Garwolina? KM: Rondo w Kołbieli jest poza realizacją Kontraktu Obwodnicy Garwolina. G: Czy planowane są kładki dla pieszych, jeśli tak to w których miejscach? KM: W miejscowości Miętne budowana jest Kładka dla pieszych KP-2. G: Czy na trasie obwodnicy będą przejścia dla pieszych, jeśli tak to czy z sygnalizacją świetlną? KM: Obwodnica Garwolina jest trasą ekspresową. Na trasie głównej nie będzie przejść dla pieszych. G: Czy obwodnica będzie osłonięta ekranami dźwiękochłonnymi, jeśli tak to w których miejscach? KM: Projekt przewiduje budowę 7200 mb ekranów akustycznych. G: Jakie ilości materiałów pochłania inwestycja tego typu (piach, żwir, cement, asfalt, stal)? KM: Orientacyjne ilości materiałów:

reklama

  • Roboty ziemne - nasypy 1 996 000 m3
  • Roboty ziemne – wykopy 370 000 m3
  • Masa mineralno-asfaltowa 256 000 t
  • Betony cementowe 71 000 m3 G: Ile firm i ilu pracowników zaangażowanych jest przy budowie obwodnicy? KM: Na budowie zaangażowanych jest około 200 pracowników + planowane zaangażowanie sumarycznie 14 Podwykonawców. G: Czy prace są prowadzone równolegle na całej długości przyszłej trasy obwodnicy? W ilu zmianowym cyklu pracują robotnicy? KM: Roboty drogowe są robotami liniowymi. Pierwszymi pracami są roboty związane z przebudową urządzeń obcych kolidujących z budowanymi drogami, następnie realizowane są roboty mostowe. Prace te prowadzone są z duża intensyfikacją w celu umożliwienia rozpoczęcia robót drogowych. Roboty drogowe rozpoczynają się od robót ziemnych, które prowadzone są w sposób liniowy. Za nimi rozpoczynają się roboty związane z wykonanie poszczególnych warstw konstrukcyjnych. Wymagane są tym samym przerwy technologiczne, jak również konieczny jest czas do wykonania badań i odbiorów poszczególnych warstw. Prace w zależności od pory roku prowadzone są w systemie jedno- lub dwuzmianowym. G: Czy zaplanowana jest rozbiórka odcinków dotychczasowej trasy Warszawa - Lublin w okolicach Garwolina? KM: Istniejąca dk 17 w rejonie Garwolina zostanie skomunikowana z budowaną obwodnicą przez węzeł „Miętne” i „Sulbiny” G: Czy Kontrakt na budowę obwodnicy przewiduje naprawę dróg w centrum miasta, które są niszczone przez samochody transportowe? KM: Kontrakt obejmuje roboty zlokalizowane w terenie objętym decyzjami lokalizacyjnymi. Centrum miasta jest poza realizacją Kontraktu. G: Czy będzie to droga dwujezdniowa (ile pasów ruchu w każdym kierunku, czy oddzielone pasem zieleni)? KM: Obwodnica Garwolina jest drogą ekspresowa o następujących parametrach:
  • droga ekspresowa
  • klasa techniczna drogi – S
  • przekrój dwujezdniowy
  • szerokość jezdni – 7,0 m
  • szerokość pasów ruchu – 3,50 m
  • liczba pasów ruchu – 2 x 2,50 m
  • szerokość pasa dzielącego – 4 m (w tym opaski 2 x 0,50 m)
  • szerokość pasa awaryjnego – 2 x 2.50 m
  • szerokość poboczy gruntowych – 1,25 m
  • obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś G: Czy przy budowie obwodnicy zatrudnieni są ludzie z Garwolina i okolic? KM: Istnieje duże zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników do robót drogowych. Nie dotyczy to tylko Garwolina, lecz całego kraju, gdzie z jednej strony w wyniku ciągłego wzrostu ilości budowanych dróg i z drugiej strony w wyniku emigracji za granicę, brakuje pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje. G: Czy to prawda, że podczas wykonywania prac ziemnych natrafiono na znaleziska archeologiczne (jakie)? KM: Podczas wydobywania kruszywa do budowy nasypów natrafiono na szczątki zwierząt i roślin sprzed około 150 000 lat. G: Jak wytłumaczyć dużą kumulację zjazdów i wjazdów na obwodnicę w okolicach miejscowości Miętne? Dlaczego nie ma zjazdów obsługujących Łaskarzew i Maciejowice? KM: Projekt został uzgodniony i zaakceptowany przez miejscowe władze. Układ dróg lokalnych w pełni obsługuje przyległe tereny. G: Podobno podczas badania gruntów przed budową obwodnicy natrafiono na duże pokłady torfu znacznie obniżające nośność podłoża. Czy ta ziemia została wymieniona, jak to wpłynie na koszty budowy. KM: Projekt przewidywał wymianę gruntów organicznych w ilości 150 000 m3. Ilość została nieznacznie przekroczona. Przy tak dużej inwestycji wzrost kosztów budowy z tego względu jest minimalny, G: Kierowcy skarżą się na bezzasadne zatrzymywanie ruchu, nawet podczas wyjeżdżania z terenów budowy nawet niewielkich pojazdów (busy, samochody osobowe). Czy są to normalne standardy przy pracach drogowych, czy zwyczajne nadużycia pracowników? KM: Tak. W celu zapewnienia szeroko pojętego bezpieczeństwa ruchu drogowego, również ruch samochodów osobowych przecinający się z budowanymi drogami jest ręcznie kierowany. Przy wyjazdach z nowobudowanych dróg często mamy przypadki ograniczonej widoczności, z tego też względu dla uniknięcia kolizji drogowej samochody te włączają się do ruchu, lub też przecinają istniejący ruch przy ręcznym jego kierowaniu. G: Niepokojąca jest przyszłość nasypów pod już wykonanymi odcinkami drogi, które są wypłukiwane nawet przy niewielkich opadach deszczu. Czy zostaną one zabezpieczone jeszcze przed okresem zimowym? KM: Celem jest jak najszybsze wykonanie nasypu zabezpieczenie jego skarp poprzez humusowanie i obsiane trawą. Stuprocentowe zabezpieczenie przed erozją skarp nasypów uzyskuje się dopiero po 1-2 latach, gdy system korzeniowych traw zostanie w pełni wykształcony. Do tego czasu nie można w pełni wykluczyć konieczności wykonywania robót naprawczych. G: Od niemal roku trwają intensywne prace przy budowie obwodnicy Garwolina. Zakończenie inwestycji planowane jest na sierpień 2007 r. Czy prace przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem, czy nie ma żadnych opóźnień? Kiedy przewidywane jest oficjalne otwarcie? KM: Prace przebiegają zgodnie z aktualizowanymi harmonogramami, co jest zgodne z Warunkami Kontraktu. Na dzień dzisiejszy przewiduje się realizacji zadania w planowanym terminie. Bardzo dziękujemy za rozmowę i życzymy dobrej pogody jak najdłużej. Już jutro ukaże się przygotowany dla Was obszerny fotoreportaż z placu budowy obwodnicy. Zajrzyjcie koniecznie.
  • reklama
    reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

    e-mail
    hasło

    Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)
    Wczytywanie komentarzy
    reklama