Projekt ten adresowany jest do młodzieży szkolnej, zainteresowanej poszukiwaniem śladów zapomiango dziedzictwa rzek.
W bieżącym roku w konkursie wzięli udział uczniowie z Publicznego Gimnazjum w Życzynie (gmina Trojanów) - Paweł Fijołek i Paweł Pawelec pod opieką nauczycielek z tego gimnazjum Pani Marii Zduniak i Marzanny Miodowskiej. Uczniowie z Życzyła zajęli IV miejsce oraz II wyróżnienie Dyrektor Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki. Otrzymali nagrody rzeczowe w wysokości 1000 zł.
Witold Lempka
Zadania konkursowe w tym roku były następujace: 1. Zorganizowanie przez nauczyciela wycieczki nad rzekę, w czasie, której uczniowie poszukiwać będą miejsc styczności miejscowości z rzeką. 2. Przeprowadzenie przez uczniów lokalnych badań terenowych - w formie wywiadów, rozmów, na podstawie opracowanego przez organizatora kwestionariusza etnologicznego. 3. Przeprowadzenie rzecznego projektu poszukiwawczego poprzez: - odszukanie w archiwach lokalnych dokumentów, ikonografii i map, opisów ilustrujących historię związków "swojej" miejscowości z rzeką. - przeprowadzenie w mediach lokalnej kampanii poszukiwawczej "rzecznych śladów i historii" (np. zdjęć z rodzinnych archiwów, ludzi, którzy pracowali na rzece, historii nadrzecznych obiektów zabytkowych, zwyczajów itp.) - odnalezienie i wykonanie dokumentacji fotograficznej lub rysunkowej, stanu zachowania obiektów kultury materialnej związanych z rzeką. (np. domów, obiektów sakralnych, młynów, mostów, łodzi rybackich, barek, statków itp.) - odszukanie ludzi kultywujących zanikające zawody i tradycje związane z rzeką, udokumentowanie ich pracy. Nagranie lub spisanie wywiadów i rozmów. 4. Przedstawienie artystycznej wizji: współczesnej rzecznej panoramy miejscowości, materialnego obiektu zabytkowego mającego istotny związek z rzeką, lub zwyczaju, obrzędu itp. 5. Opracowanie propozycji krótkiej wycieczki nad rzekę śladami historii jej związków z miejscowością.
Komentarze (0)