reklama

Wrócą pociągi pasażerskie na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa. Kolejny etap inwestycji wartej ponad 1,5 miliarda

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: PKP PLK

Wrócą pociągi pasażerskie na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa. Kolejny etap inwestycji wartej ponad 1,5 miliarda - Zdjęcie główne

Wizualizacja mostu na Wiśle w Górze Kalwarii, linia kolejowa nr 12 | foto PKP PLK

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z powiatu garwolińskiegoDobra wiadomość dla podróżujących na linii Czachówek Wschodni – Pilawa. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na wykonawcę prac budowlanych na tym odcinku wraz z mostem w Górze Kalwarii. To część milionowej inwestycji, dzięki której zwiększona zostanie przepustowość linii oraz przewrócony zostanie ruch pociągów pasażerskich między Czachówkiem a Pilawą.
reklama

Trwają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu – budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle, który połączy miejscowości Glinki w gminie Karczew (powiat otwocki) oraz Górę Kalwarię (powiat piaseczyński). Inwestycja realizowana jest w ramach kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 12 na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa (obecny most ma już ponad 50 lat).

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg końcem grudnia 2024 r. We wtorek, 22 lipca spółka otworzyła oferty w przetargu na modernizację strategicznego odcinka linii kolejowej nr 12. Wpłynęło 9 ofert od następujących podmiotów:

- Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. (Lider), Nowak-Mosty Sp. z o.o. – oferta 1 745 180 095,23 zł (za zamówienie podstawowe).

reklama

- STRABAG Sp. z o.o. – oferta 1 346 990 135,56 zł.

- Konsorcjum: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. (Lider), DOMOST Sp. z o.o., MOSTOSTAL Kielce S.A. – oferta 1 508 277 645,73 zł.

- Konsorcjum: PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (Lider), TORKOL Sp. z o.o. – oferta 1 549 459 470,50 zł.

- Konsorcjum: BUDIMEX S.A. (Lider), BUDIMEX KOLEJNICTWO S.A., MOSTOSTAL KRAKÓW S.A. – oferta 1 333 010 684,26 zł.

- Konsorcjum: INTOP S.A. (Lider), Trakcja S.A., INTOP Warszawa Sp. z o.o., WKS Grybów Sp. z o.o. – oferta 1 272 071 001,72 zł (najniższa oferta).

- Konsorcjum: MIRBUD S.A. (Lider), Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego TRANSKOL Sp. z o.o., TORHAMER Sp. z o.o., MOST Sp. z o.o. – oferta 1 330 405 662,46 zł.

- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. – oferta 1 375 323 947,88 zł.

reklama

- Konsorcjum: PORR S.A. (Lider), Trakcja System Sp. z o.o. – oferta 1 509 840 024,76 zł.

Na inwestycję przeznaczono 1 576 367 401,73 zł brutto.

Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekty wykonawcze i zrealizuje prace budowlane na odcinku od stacji Czachówek Wschodni do Pilawy. Zmodernizowane zostaną tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem, co pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich z prędkością 120 km/h. Z taką samą szybkością na nowych torach będą mogły jeździć pociągi towarowe – linia od Skierniewic do Łukowa stanowi obwodnicę towarową dla Warszawy.

Ważnym elementem zadania będzie budowa nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii. Obecnie istniejąca jednotorowa przeprawa zostanie zastąpiona dwutorową konstrukcją, dzięki czemu więcej pociągów będzie mogło jeździć po linii kolejowej – zlikwidowane zostanie tak zwane wąskie gardło. Nowy most umożliwi jednoczesny ruch pociągów w obu kierunkach. Obecnie w tym miejscu pociągi muszą zwalniać i czekać na możliwość przejazdu, ponieważ tor jest jednotorowy, a ruch odbywa się naprzemiennie. 

reklama

Most także dla pieszych i rowerzystów

W odpowiedzi na liczne postulaty mieszkańców i samorządów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zdecydowały, że na nowym moście znajdzie się pas techniczny, który zostanie przystosowany do ruchu pieszo-rowerowego. W tej sprawie spółka podpisała już porozumienie z samorządami Karczewa i Góry Kalwarii.

Podróżni na wyremontowanych stacjach i przystankach zyskają zmodernizowane perony dostoswane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą nowe wiaty, ławki i elementy informacji pasażerskiej. 

Kiedy?

Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Prace modernizacyjne mają zostać zrealizowane w latach 2026–2029. Jak informuje inwestor, podpisanie umowy na budowę nowego mostu planowane jest na przełomie 2025 i 2026 roku.

reklama

źródło: PKP PLK

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo