Umowa dotyczy modernizacji i rozbudowy ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer – Otwock (zwanego też linią otwocką). Wykonawcą prac została firma Trakcja S.A. Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac.
– Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer – Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Powstaną dwa dodatkowe tory
Docelowo na odcinku Warszawa Wawer – Otwock zaplanowano rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. W tym celu wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory, co pozwoli na stworzenie zupełnie nowego układu między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, a liczba kursujących pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa. Przełoży się to na sprawniejsze i bardziej przewidywalne podróże zarówno w aglomeracji, jak i na trasach dalekobieżnych.
Przebuowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki będą przystosowane do obsługi pasażerów mających problemy z poruszaniem się. Zakres prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków tak, aby - jak np. w Falenicy zachować historyczny wygląd “skrzydlatych” wiat.
Inwestycja na linii otwockiej to także duże zmiany w zakresie bezpieczeństwa i skomunikowania miejscowości leżących wzdłuż torów. Powstanie 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowane zostanie istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica.
W ramach inwestycji zostaną zlikwidowane cztery przejazdy kolejowo-drogowe, a w ich miejsce powstaną: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki), wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 roku prowadzonoprace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebrano budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowano również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru.
Nowe mosty
W ramach inwestycji przebudowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder, a także powstaną dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na rok 2028.
Prace na linii otwockiej to ostatni odcinek zmodernizowanej linii Warszawa Wschodnia – Lublin. Po zakończeniu prac i uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się do około 90 minut – obecnie najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godzinę i 46 minut.
W poprzednich latach Polskie Linie Kolejowe S.A. dobudowały drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowały odcinek od Pilawy do Lublina. W Lublinie wybudowany został nowy przystanek Lublin Zachodni.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b” (Warszawa Wawer – Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
źródło: plk-sa.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.