Ciekawe tematy z Garwolina

Rola diety w utrzymaniu zdrowego wzroku w okresie jesienno-zimowym - doradza okulista z Warszawy

Dodano:
garwolin - Rola diety w utrzymaniu zdrowego wzroku w okresie jesienno-zimowym - doradza okulista z Warszawy

Jesienią i zimą, gdy nie ma świeżych, sezonowych owoców i warzyw, należy uzupełniać niedobory witamin i mikroelementów poprzez stosowanie zróżnicowanej diety. Zwalnia nasz metabolizm, zachodzące w nim reakcje chemiczne przebiegają nieco wolniej – funkcjonujemy na niższych obrotach niż ma to miejsce wiosną i latem. Do oczu dociera coraz mniej promieni słonecznych, a więcej sztucznego światła. To nie znaczy, że zimą nie należy chronić oczu przed szkodliwym działaniem promieniowania UV

 - jesteśmy narażeni na silną ekspozycję słoneczną w rejonach wysokogórskich (położonych nad poziomem morza), zwłaszcza w obecności białego śniegu, który odbija promienie słoneczne i potęguje efekt „rażenia”.



Co należy uwzględnić w diecie, aby wzmocnić wzrok dziecka?


Dieta bogata w witaminę A, C, E oraz witaminy z grupy B, a zwłaszcza B1, korzystnie wpływa na oczy.
Beta-karoten (czyli prowitamina A), to silny antyoksydant, który zwalcza wolne rodniki, które powodują szybsze starzenie się wzroku. Prowitaminę A znajdziemy w marchwi – to jedno z naturalnych źródeł tej witaminy. Bogatym źródłem witaminy C są porzeczki, świeży sok z cytryny, czy pietruszka (liście zielonej pietruszki). Warto włączyć do diety takie produkty, jak: szpinak, pomidory, brokuły, wątróbka, szparagi, papryka czerwona (sporo karotenu), migdały i pestki dyni.

WAŻNE! W przypadku bardzo małych dzieci – tj. noworodków również konieczna jest wizyta u lekarza okulisty/dyplomowanego ortoptysty, żeby wykluczyć wady wrodzone bądź niedomogi w narządzie wzroku.
W Fundacji Zobaczyć Jutro wykonywane jest badanie wzroku u dzieci poniżej 1. roku życia.

Luteina i zeaksantyna na straży dobrego widzenia
Do grupy karotenoidów (tak jak beta-karoten), czyli barwników roślinnych, należą kolejne substancje tj. luteina i zeaksantyna, które poprawiają stan naszego wzroku. Są zlokalizowane w plamce żółtej i soczewce oka i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem, ponieważ sami ich nie wytwarzamy. Najwięcej luteiny i zeaksantyny mają zielone owoce (gruszka, awokado) i warzywa (szpinak, jarmuż, seler naciowy, sałata, brokuły, cukinia) oraz wszelkie jagody (borówka czernica, borówka amerykańska itd.).

Jakie składniki diety jeszcze korzystnie wpływają na wzrok?
Nasze oczy uwielbiają kwasy omega-3, omega-6, ponieważ stanowią naturalną barierę ochronną przed procesami starzenia. Najwięcej kwasów omega-3 zawierają tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli ryby: łosoś, śledź, tuńczyk oraz owoce morza. Dlaczego jeszcze te kwasy są tak istotne dla dobrej kondycji naszego wzroku? Otóż z oczywistych względów: kwasy omega-3 (i inne) są podstawowym budulcem układu nerwowego oka (i układu nerwowego w ogóle!).

Wyciąg z borówki czarnej ułatwia siatkówce oka w szybkim pomaga siatkówce przystosowaniu się do zmiennego oświetlenia. Dzięki niej lepiej widzimy po zmroku. Zawiera dużo witaminy C, która wzmacnia system delikatnych naczyń włosowatych w oku – oko jest lepiej ukrwione. Przeciwdziała wystąpieniu takich schorzeń jak: zwyrodnienie siatkówki, zwyrodnienie plamki żółtej oraz zaćmy.

Wyciąg (bądź ekstrakt) z borówki czernicy (zwana inaczej: czarną borówką, czarną jagodą, czernicą) zachowuje najwięcej właściwości, jako sprasowane owoce. Na rynku istnieje wiele suplementów borówki czernicy, ale warto zainwestować w najbardziej naturalny preparat i poddany jak najmniejszej obróbce. Gdy mamy dostęp do sezonowych owoców (np. latem), to suplement nie będzie konieczny.

Jakie witaminy są rozpuszczalne w tłuszczach, a jakie w wodzie?
ADEK, czyli witaminy: A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach. Znajdują się w wątrobie i tkance tłuszczowej. W wodzie rozpuszcza się witamina C, H oraz witaminy z grupy B. Nasz organizm ich długo nie przechowuje, więc należy dostarczać je w codziennej diecie. Dobór suplementacji przy zrównoważonej diecie należy skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu bądź dietetykiem, aby nie przedawkować – zbyt duża ilość witamin (hiperwitaminoza) jest tak samo szkodliwa, jak ich niedobór (awitaminoza).

Gdzie znajdziesz najwięcej prowitaminy A?
Najwięcej beta-karotenu mają czerwone i żółte owoce i warzywa. Ta intensywna barwa (kolor czerwony, żółty, pomarańczowy) powstaje na skutek obecności prowitaminy A. Co oprócz olejów roślinnych sprzyja prowitaminie A? Rozdrabnianie warzyw, które mają twarde włókna (np. papryka, marchew) sprawia, że witamina A łatwiej się z nich uwalnia.

Działanie beta-karotenu
Beta-karoten spełnia istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka, ponieważ wchodzi w skład rodopsyny (tzw. purpury wzrokowej), światłoczułego barwnika, który jest w pręcikach siatkówki. Przeciwdziała kurzej ślepocie – słabszemu widzeniu po zmroku, ogólnemu osłabieniu wzroku. Wspomaga leczenie wielu chorób wzroku, w tym: zaćmy.

Karoten i retinol

W żywności pochodzenia zwierzęcego występuje tzw. retinol, czyli witamina A. Beta-karoten, który nadaje intensywny kolor warzywom i owocom, jest nazywany prowitaminą A. Oznacza to, że najbardziej pożądana przez nasze oczy prowitamina A występuje tylko w roślinach.

Tłuszcze naturalne zwiększają przyswajalność prowitaminy A przez organizm

Warto zaznaczyć, że witamina A jest lepiej wchłaniana w układzie pokarmowym, gdy wraz z nią dostarczymy tłuszcz pochodzenia roślinnego.
Do takich tłuszczy naturalnych należy: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej z pestek winogron, olej lniany, z olej awokado, olej z migdałów, olej z orzechów włoskich i olej z czarnuszki.

Do sałatek należy stosować dressing (sos) np. z oliwy oliwek. Gdy spożywasz zupę, czy makaron z sosem, dodatkami – również możesz pokropić danie olejem. Olej naturalny NALEŻY DODAWAĆ JAK JUŻ MAMY PRZYGOTOWANĄ POTRAWĘ – ZARAZ PRZED ZJEDZENIEM.

Oleje naturalne nie lubią obróbki cieplnej, gdyż wtedy tracą swoje drogocenne właściwości. W wyniku ogrzewania, smażenia wytrącają się tzw. tłuszcze trans (utwardzone oleje roślinne, inaczej: nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans), które są bardzo szkodliwe dla naszego organizmu.

Artykuł powstał przy współpracy z Fundacją Zobaczyć Jutro z siedzibą w Warszawie.

UWAGA! Wzrok dziecka należy poddawać regularnej kontroli. Rezerwacji wizyty (badanie okulistyczne wykonywane przez lekarza okulistę i/lub diagnoza ortoptyczna u dyplomowanego ortoptysty) można dokonać pod numerem tel. 22 266 09 95 lub e-mailowo. Więcej o badaniach okulistycznych, diagnozie i rehabilitacji ortoptycznej na oficjalnej stronie fundacji: www.zobaczycjutro.org.

Artykuł sponsorowany