Iwona Kurowska wrzesień 2019

Wiadomości z Garwolina

PKS z dofinansowaniem 900 tys. zł. Spółkę czekają bardzo duże zmiany

Dodano:
garwolin - PKS z dofinansowaniem 900 tys. zł. Spółkę czekają bardzo duże zmiany

- Powiat w tym roku przeznaczył już 250 tys. na dokapitalizowanie spółki, 200 tys. udzieliliśmy pożyczki panu prezesowi i teraz 400 tys. Gdyby nie te pieniądze rządowe i działania, które podjął prezes, spółka mogłaby już nie istnieć – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej starosta Mirosław Walicki. Zarząd powiatu i nowy prezes PKS nie myślą tylko o ratowaniu spółki. Wiele ciekawych informacji przekazał dziś prezes PKS Jacek Semczuk, który przedstawił plany na dalszy rozwój PKS.



Podczas dzisiejszej konferencji prasowej przewodniczący sejmowej Podkomisji Stałej Transportu Drogowego i Drogownictwa, poseł na Sejm RP Grzegorz Woźniak poinformował, że rządowe środków wysokości 400 tys. zł przyznane powiatowi kilka dni temu, zostaną wprowadzone do spółki PKS nie tylko po to by spółka utrzymała się na rynku, ale również po to by rozwijała swoją działalność.

W maju prezes PiS przedstawił koncepcję nowej „Piątki”, w tym pomoc dla transportu publicznego. - Ustawa przeszła bardzo szybko. Okazało się, że to zaczęło przybierać realne kształty. Przed uchwaleniem tej ustawy byłem na spotkaniu z wójtami, z burmistrzami z naszego terenu. Pan starosta zwrócił się do wójtów i do burmistrzów z propozycją rzetelnej analizy kursów na terenie powiatu garwolińskiego w poszczególnych samorządach… Nie było zrozumienia, cały czas nie dowierzano nam, że my tę ustawę uchwalimy a pan starosta będzie się chciał zająć PKS-ami. PKS-ami się nie zajmowano przez ostatni 8 lat. Były drobne kwoty dofinansowania i „radźcie sobie sami”. Dziwię się, że poprzednie działania poprzednich władz starostwa, miały takie koleje, ponieważ kilak tysięcy osób potrzebuj tego transportu – mówił parlamentarzysta.

- W tej chwili polityka ma być inna. Zgłaszajcie się do samorządowców, do radnych do sołtysa. Idźcie do wójtów i do burmistrzów – zachęca mieszkańców powiatu garwolińskiego poseł. - Jeżeli byśmy nie mieli tego dofinansowania, tej złotówki do kilometra, to nie wiem jakie by były losy firmy w przyszłym roku – dodał Grzegorz Woźniak.

-  Około 15% środków pomocy rządowej na Mazowsze zaabsorbowaliśmy. Umowa opiewa na 400 tys. zł. Pieniądze mają pomóc i mieszkańcom i spółce – mówił starosta Mirosław Walicki przypominając o rządowym wsparciu dla 43 połączeń autobusowych w powiecie. - Sytuacja finansowa jest nadal tragiczna. Polityka likwidacji kursów nie poprawiła w żaden sposób finansów spółki. Nie spowodujemy znacznego wzrostu przejechanych kilometrów, ale je zracjonalizujemy. Dzięki pieniądzom rządowym będzie możliwość realizacji kursów deficytowych. Powiat w tym roku przeznaczył już 250 tys. na dokapitalizowanie spółki, 200 tys. udzieliliśmy pożyczki panu prezesowi. No i teraz te 400 tys. Gdyby nie te pieniądze rządowe i działania, które podjął prezes spółka mogłaby już nie istnieć – mówił starosta. Dofinansowanie kursów będzie kosztowało powiat więcej niż 400 tys. Umowa z wojewodą zobowiązuje powiat do dołożenia jeszcze 10% ceny usługi, to jest około 50 tys. zł, do 43 wspartych przez rząd połączeń. Łączne wsparcie dla PKS ze środków rządowych i powiatowych przeznaczone w tym roku to około 900 tys zł.

Starosta zaapelował do pracowników PKS o zrozumienie sytuacji, zaufanie i wspólną pracę na rzecz poprawy sytuacji spółki.

- Umowa jest na 4 miesiące. Za miesiąc kolejne rozmowy o wniosku na kolejny rok. Gdyby był utrzymany tylko ten poziom kursów, to w przyszłym roku około miliona zł by spłynęło (ze wsparcia rządowego) - dodał do apelu włodarz.

Głębokie zmiany w przedsiębiorstwie

- Zajmuję się restrukturyzacja przedsiębiorstw od ponad 20 lat – mówił podczas konferencji prezes PKS Jacek Semczuk - Zastałem przedsiębiorstwo w bardzo słabej kondycji finansowej i organizacyjnej. Największe zaniedbania były w zakresie organizacji pracy. Spółka w ubiegłym roku przyniosła 1 milion 200 tys. strat. W tej chwili mamy zadłużenie ogromne ponad pół miliona zł, więc te środki, które do nas wpłynęły - 250 tys. to były na szybko przeznaczone do tego, żeby starczyło m. in. na pensje dla pracowników.

REKLAMA:


Jednak pieniądze, które wypływają do PKS mają na celu nie tylko ratowanie spółki, ale także jej dalszy rozwój. -200 tys. pożyczki, o które się zwróciłem, to pożyczka na zakup 5 autobusów, które są wyposażone w drzwi zamykane i otwierane pneumatycznie. To są autobusy marki SOR, czeskiej, nie są najnowsze (z 2004r.), ale są znacznie młodsze od naszego taboru. Mamy nadzieję, że w kolejnym roku uda nam się pozyskać kolejne 5 do 10 takich pojazdów. Połowa autobusów w przedsiębiorstwie to autobusy Autosan H9. W ciągu trzech lat musimy wycofać wszystkie autobusy. Najstarszy jest z 86r. - mówił prezes.

PKS chce uruchomić przewozy okazjonalne, wynajem pojazdów. - Na Mazowszu klientów jest sporo. Przygotowaliśmy 3 autobusy najlepsze z tych, które mamy. W planach mamy pozyskanie dwóch pojazdów wysokiej klasy w ramach leasingu.

PKS nie będzie realizował tylko kursów wspieranych przez rząd. - Oprócz tych 43 linii są też linie, które przejeżdżają przez gminy, łączą powiat z Warszawą, oprócz tego są dowozy do szkół, oprócz tego część zawieszonych linii będzie odwieszona. Jesteśmy gotowi otwierać linie komercyjne – mówił Jacek Semczuk.

Zmian szykują się również na dworcu PKS.
- Będą 4 terminale odjazdowe.  Stanowisko dawniej ósme, dziś pierwsze, to będzie kierunek Warszawa, dawniej siódme, teraz drugie - kierunek Lublin, trzecie - Siedlce, i czwarte Wilga. Chcemy żeby wszystko było gotowe na 1 września. Jest zatrudniona firma, która będzie utrzymywać porządek przez 6 dni w tygodniu - mówił Jacek Semczuk.

Prezes pytany o zmianę wizerunku samego budynku dworca odpowiedział: - Garwolin zasługuje na nowy dworzec, który by łączył funkcję galerii handlowej z parkingiem i dworcem.

- W 2008/2009r. taka koncepcja była. Projekt został zarzucony ze względów niemerytorycznych. W międzyczasie powstało wiele supermarketów w Garwolinie. Musimy się dowiedzieć, czy będą przedsiębiorcy zainteresowani wynajmem powierzchni – dodał starosta Walicki.

Prezes na chwilę obecną nie umie udzielić informacji czy rządowe wsparcie dla 43 kursów poprawi ich rentowność. Trasy autobusów będę modyfikowane w zależności od potrzeb. Duża zmiana w kursowaniu autobusów czeka nas po oddaniu do użytku S17 w kierunku Warszawy.

Jacek Semczuk zaapelował też do samorządów o współpracę. - Były rozmowy z samorządami. Samorząd zna najlepiej potrzeby lokalnej społeczności. Tylko ta świadomość nie wszędzie była tak dojrzała. Mam nadzieję, że samorządy po tych dofinansowaniach zajmą się transportem publicznym na swoim terenie i na terenach sąsiednich - mówił.

Prezes zaznaczył też, że PKS potrzebuje nowych kierowców.


Odwiedź nas na facebooku

Waszym zdaniem

Redakcja serwisu "Kurier Garwoliński" nie odpowiada za żadne działania Czytelników niezgodne z prawem lub regulaminem, w szczególności za treści zamieszczone w formie komentarzy. Jednocześnie w razie konieczności zastrzega sobie prawo do ich usunięcia, jeśli uznane zostaną za niezgodne z prawem lub regulaminem, a także w sytuacji, gdy uzna to za stosowne.

(, #IP 828c00b01b) Odpowiedz

Na ul. Mazowieckiej postawiono przystanek. Po co? Żeby autosan jeździł po tych garbach? Żeby z mozołem się wlókł po tej ulicy? A jeszcze - skoro robiono tam te progi - to czemu nie zrobiono od razu zatoki?

PKS (, #IP ce0349470f) Odpowiedz

Galeria i dworzec na jaki Garwolin zasługuje? Garwolin zasługuje na kierowców, którzy nie palą w autobusach. Autobusów dobranych do kursów, bo 7:40 do Warszawy i powrót 18:30 realizowane przez małe autobusy to kpina. Nie ma zarządzania taborem, wieczorem jedzie duży autobus pusty, po południu ludzie się nie mieszczą.

(, #IP 65f5546092) Odpowiedz

Dlaczego nie ma rozkładów w miejscowościach na przystanku.

szczęśliwy pasażer (, #IP 28585d0390) Odpowiedz

Staroscina i starosta będą jeździć luksusowym SUVem za 180.000zł,a lud będzie podróżował 30 letnimi Autosanami.I jeszcze ma być szczęśliwy,że w ogóle może jeździć.

obserwator (, #IP 047069cfec) Odpowiedz

jak przez 20lat się spółkę rozwalało to przez rok jej się nie odbuduje ,potrzebne jest perspektywiczne myślenie ,dobry zarządca ,a nie ludzie w zarządzie spólki którzy tylko pieniądze biorą za nic .

szkoda gadac (, #IP c6eedd506e) Odpowiedz

moze niech starosta powie z kim sie dogadał i oddał pól powiatu tego bogatszego ach kiedys za to odpowiecie przed najwyzszym. I NIECH TA PANI SIE NIE PCHA DO SEJMU, niech sie wezmie za uczciwa prace jako nauczycielka itp.

Komunikacja autobusowa (, #IP 3f0438ea18) Odpowiedz

Ale będzie sajgon jak młodzież zacznie szkole,

Dobra zmiana w PKS Garwolin ku (, #IP 3f0438ea18) Odpowiedz

Na dworcu totalny bałagan,gorąco i duchota,jedynie drzwi otwarte,tłumy ludzi do kas po bilety,żadnych informacji czy zostaną przywrócone kursy od września ,na przystankach w poszczególnych miejscowościach żądny h zmian jakby nic się nie wydarzyło, gdzie te zapowiedziane jeden bilet do wszystkich przewoźników

Co to za informaje (, #IP bec277cb21) Odpowiedz

Prezes mówi - Zajmuję się restrukturyzacja przedsiębiorstw od ponad 20 lat – mówił podczas konferencji prezes PKS Jacek Semczuk. Mam pytanie. Ile przez te 20 lat przedsiębiorstw zrestrukturyzował z dobrym skutkiem. Niech napisze gdzie osiągnął sukces. A nie takie dyrdymały.

PKS i luksusowy SUV (, #IP f8f78e2631) Odpowiedz

200tys na 15 letnie autobusy dla ludu i 180 tys na luksusowego SUV-a dla dwojga powiatowych wodzów. A do tego lament o olbrzymim zadłużeniu powiatu przez poprzednikow. I nasz światły lud to kupuje.