KurierGarwoliński.pl

Wiadomości z Garwolina

60-letnia droga betonowa w Wildze

Dodano:
garwolin - 60-letnia droga betonowa w Wildze

Droga betonowa o długości 4,3 km przebiegająca przez miejscowość gminną Wilga w powiecie garwolińskim na Mazowszu w tym roku obchodzi okrągłe 60 urodziny.
To prawdopodobnie najstarsza funkcjonująca droga betonowa w Polsce zbudowana po 1945 roku.


PONAD 130 LAT HISTORII NAWIERZCHNI BETONOWYCH NA ZIEMIACH POLSKICH
Historia nawierzchni betonowych na ziemiach polskich sięga końca XIX wieku. Pierwsza europejska nawierzchnia betonowa powstała w 1888 r., we Wrocławiu na Placu Blȕchera (obecnie Plac Solny).
W drugiej dekadzie XX w. drogi betonowe zaczęto budować m.in. w Krakowie.

Polska administracja po odzyskaniu niepodległości również sięgnęła po tę metodę. W okresie międzywojennym wybudowano blisko 200 km dróg betonowych.
Na jednym z przedwojennych budów rozpoczęła się przygoda z nawierzchniami betonowymi inż. Stefana Rolli, nestora polskiego drogownictwa, który zmarł w 2009 r.: „Moja fascynacja nawierzchniami betonowymi rozpoczęła się w 1937 r., kiedy jako student Politechniki Warszawskiej odbywałem praktykę na budowie nawierzchni betonowej Warszawa-Modlin. Po raz pierwszy zobaczyłem jak „finiszer” (układarka niemiecka Dingler – przyp. red.) ubijała mieszankę zostawiając za sobą dziennie ok. 100 m nawierzchni szerokości 6 m – mówił inż. Stefan Rolla w jednym z wywiadów. Warto przy okazji nadmienić, że dziś nawierzchnie betonowe, nawet na drogach szybkiego ruchu buduje się 10 razy szybciej osiągając wyniki ok. 1000 m dziennie.

W swojej publikacji „Nowoczesne nawierzchnie betonowe” z 1983 r. inż. Stefan Rolla wskazywał na funkcjonując przedwojenne drogi betonowe, które po przeszło 40 latach użytkowania nie wymagały większych nakładów utrzymaniowych, jak np. droga betonowa na odcinku Radzymin-Wyszków.

Okres od 1950 do 1960 r. był bodajże najbardziej płodnym, jeśli chodzi o budowę dróg betonowych w Polsce. W latach 1951-1953 powstawało ich nawet 200 km rocznie. Na budowanych ówcześnie drogach strategicznych, o znaczeniu militarnym, wykorzystywano wyłącznie nawierzchnie betonowe. Do ich wykonania używano betoniarek samojezdnych na gąsienicach firmy Ransome oraz układarek wibracyjnych Blaw Knox. Maszyny te Polska otrzymała po II wojnie światowej w ramach pomocy UNRRA.

REKLAMA:


BETONÓWKA W CENTRUM GMINY
To właśnie na początku lat 60. powstała nawierzchnia betonowa w Wildze. Droga przebiega przez ścisłe centrum gminy. Wzdłuż drogi zlokalizowane są m.in. urząd gminy, remiza strażacka czy kościół.

W Powiatowym Zarządzie Dróg w Garwolinie, któremu droga podlega, pracują osoby, które w pamięci mają czas budowy drogi w Wildze.

Jak wskazał dyrektor PZD Marek Jonczak, nawierzchnia betonowa o długości ok. 4,3 km jest fragmentem drogi powiatowej Nr 1305W. Jego zdaniem nawierzchnia nie różni się zasadniczo w zakresie zimowego utrzymania od podlegających jednostce dróg asfaltowych.
Ostatnie większe prace remontowe przeprowadzono na drodze 19 lat temu, kiedy to zrealizowano podwójne powierzchniowe utrwalenie nawierzchni obejmujące część odcinka betonowego.

Nawierzchnia betonowa w Wildze była układana z mieszanki betonowej, z wykorzystaniem kruszywa bazaltowego. Płyty betonowe mają 6 m długości i 2,5 m szerokości. Nawierzchnia betonowa, jak na swój wiek, jest w dobrym stanie, choć po takim czasie nie da się uniknąć już pewnych oznak zużycia. Widoczne są wypełnienia masą bitumiczną, które realizowane były na bieżąco. Na niektórych szczelinach widoczne są wykruszenia. Pęknięcia poprzeczne znajdujące się na niektórych płytach nie mają wpływu właściwości jezdne drogi.
Droga w Wildze, zgodnie z wykonanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu przeglądem, jest obecnie najstarszą nawierzchnią betonową zrealizowaną przez polskie drogownictwo, która w dalszym ciągu pozostaje w użytku. 60 lat trwałości to jeszcze nie koniec historii nawierzchni i doskonała ilustracja stwierdzenia, że beton w zakresie nawierzchni drogowych nie deklaruje jedynie trwałości na poziomie 50 lat, a zwyczajnie daje dowody z praktyki.

Co ciekawe w aktualnych granicach mamy na terenie Polski jeszcze starsze drogi budowane przez administracje niemiecką, jak droga z Brożca (woj. opolskie), która liczy sobie już 81 lat.
Rosnąca obecność betonu na drogach krajowych i samorządowych daje szansę, że w przyszłości będziemy mogli opisać równie spektakularne rocznice kolejnych odcinków drogowych.

Stowarzyszenie Producentów Cementu (www.polskicement.pl) od 25 lat zajmuje się popularyzacją technologii betonowej na drogach.


Odwiedź nas na facebooku

Waszym zdaniem

Redakcja serwisu "Kurier Garwoliński" nie odpowiada za żadne działania Czytelników niezgodne z prawem lub regulaminem, w szczególności za treści zamieszczone w formie komentarzy. Jednocześnie w razie konieczności zastrzega sobie prawo do ich usunięcia, jeśli uznane zostaną za niezgodne z prawem lub regulaminem, a także w sytuacji, gdy uzna to za stosowne.

Tirowiec (, #IP 08f5d41f84) Odpowiedz

Ta droga jest lepsza niż ta nowa 17 ka gdzie momentami tak trzęsie że lusterka wypadają z obudowy.

miro (, #IP 229506863b) Odpowiedz

żeby wszystkie drogi takie budowali to by było dobrze! beton to beton, inwestycja na dekady. a nie remonty rok w rok i łatanie

Kultularny kierowca (, #IP a9328412d3) Odpowiedz

Wytrzymala 60 lat a droge nr 76 z wilgi do Garwo jednego roku 2 razy wylewali czyli teraz nie ma juz prawdziwych fachowcow albi mamy wieksze zlodziejstwo

Bigos (, #IP a3566d470d) Odpowiedz

Nie chcę być złośliwy ale ja mam zawieszenie sprawne i żadnych problemów nie widze z droga, równa jak stół:) Super trwała że tyle lat wytrzymała bez remontów

Ta droga to rudera (, #IP 99d374753d) Odpowiedz

Może masz SUV lub terenówkę, moje zawieszenie umarło po co dziennej tułaczce tą drogą. Bez dwóch zdań jest to najgorsza droga jaką jeździłem w ostatnim czasie wyłączając drogi w Otwocku i Karczewie :)

złej baletnicy... (, #IP ebbcc3ffc5) Odpowiedz

Jeżdżę samochodem który przechodzi przegląd bez koperty, i nic nie tłucze. jak ktoś ma zmęczonego Passata z kręconym licznikiem to może jest problem, w normalnym aucie nie, bez bajek proszę :))))

Ta droga to rudera (, #IP 6c0a9d9c70) Odpowiedz

Za stan tej drogi szczególnie pas w stronę Warszawy na wysokości celejowa powinni mi oddać pieniądze jakie zainwestowałem w remont zawieszenia. I nie ważne czy jeździsz 30km/h czy 60 doły i uskoki, zapadliska po budowie kanalizacji obok są bezwzględne dla typowego auta osobowego.