Sprecyzuj swoje potrzeby i weź pod uwagę zdanie swojego zespołu
Rekrutacja zaczyna się na długo przed zapoznaniem się z dokumentami aplikacyjnymi kandydatów, którzy odpowiedzieli na ogłoszenie. Jeżeli do swojego zespołu chcesz pozyskać wartościowych pracowników, przede wszystkim sprecyzuj oczekiwania, które względem nich wysuwasz. Jak to zrobić? Skoncentruj się na:
• określeniu zadań przyszłego pracownika – nie wskazuj tylko nazwy stanowiska pracy, bo to bywa mylące,
• sprecyzowaniu wymagań wobec pracownika – ustal, jakie powinien on mieć umiejętności,
• ustaleniu, co możesz zaoferować zatrudnionej osobie – wynagrodzenie najczęściej jest tylko jednym z wielu czynników motywacyjnych.
Pozwól się też wypowiedzieć osobom, które już u Ciebie pracują. Być może chciałyby one przekazać część swoich obowiązków lub inaczej rozłożyć zadania, aby firma jeszcze lepiej funkcjonowała. Zdecyduj się na taki krok także wówczas, gdy doskonale znasz poszczególne działy firmy – być może w ten sposób zyskasz nową perspektywę.
Przygotuj profesjonalną ofertę pracy i opublikuj ją w popularnym serwisie
Po sprecyzowaniu oczekiwań możesz przystąpić do stworzenia oferty pracy. Wiele firm publikuje ogłoszenia na swoich stronach internetowych, ale to nie zawsze wystarcza. Jeżeli stworzona przez Ciebie marka nie jest jeszcze rozpoznawalna, a chcesz pozyskać profesjonalistów, nie obejdzie się bez publikacji oferty na zewnętrznych portalach ogłoszeniowych. Jaki serwis wybrać?
Publikując ogłoszenie, masz kilka możliwości – możesz skorzystać z serwisu ogólnopolskiego, regionalnego lub specjalizującego się w tematyce pracowniczej. Który z nich warto wybrać? Zdecydowanie ten ostatni, choćby dlatego, że takie portale są odwiedzane głównie przez osoby poszukujące zatrudnienia.
Przykładem serwisu ogłoszeniowego, który specjalizuje się też w dostarczaniu rozwiązań wspierających rekrutację i zatrudnienie, jest Aplikuj.pl. Umieszczając ogłoszenie na tym portalu, możesz je m.in. wyróżnić. W ten sposób Twoją ofertę trudno będzie przeoczyć.
@@@
Skuś kandydatów nie tylko wynagrodzeniem – dziel się wiedzą
W wielu firmach (być może również w Twojej) nie szuka się pracowników, ale „talentów”, czyli osób o wysokich kwalifikacjach. Pozyskanie merytorycznego i doświadczonego pracownika z reguły jest trudne. Głównym powodem jest to, że osoby zaliczane do tej grupy najczęściej nie oczekują wyłącznie wysokiego wynagrodzenia – ważne są dla nich także możliwości rozwoju. To oznacza konieczność uwzględnienia pozapłacowych benefitów.
W jaki sposób, bez ponoszenia wysokich kosztów, możesz przyciągnąć do siebie doświadczonych i oddanych pracowników? Oto przykłady:
• zaoferuj lekcje języków obcych – jeżeli zamierzasz rozszerzyć działalność na zagraniczne rynki, to pracownicy z chęcią skorzystają z takiej możliwości,
• organizuj warsztaty – jeżeli szukasz np. handlowców, to możesz zaproponować im udział w praktycznych zajęciach prowadzonych przez ekspertów z branży,
• daj pracownikom innowacyjne narzędzia – mowa tu zarówno o niezawodnym sprzęcie, jak i aplikacjach czy programach usprawniających pracę zespołu.
Najbardziej zaangażowani kandydaci, którym zależy na dalszym rozwoju, docenią możliwość zdobywania wiedzy. Ty z kolei, podczas prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych, szybko ocenisz, kto będzie pasował do Twojego zespołu.
Nie prowadź rozmów kwalifikacyjnych samodzielnie
W przedsiębiorstwach o rozbudowanych strukturach najczęściej funkcjonuje dział HR, który zajmuje się prowadzeniem rekrutacji i pozyskiwaniem nowych pracowników. W mniejszych firmach najczęściej to sam właściciel organizuje spotkania rekrutacyjne i bierze w nich udział. Nie zamierzasz korzystać z pomocy osób z zewnątrz, np. profesjonalnej agencji zatrudnienia? W takim razie zdaj się na swoich współpracowników – pozwól im wziąć aktywny udział w rekrutacji. Dlaczego to dobry pomysł?
To właśnie osoby już pracujące w firmie będą miały największą styczność z nowym pracownikiem. Choćby z tego względu zespół powinien samodzielnie określić, który kandydat najlepiej sprawdzi się na stanowisku i ma największy potencjał. Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto posłuchać swoich podwładnych – w ten sposób możesz zademonstrować, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne i doceniasz ich wkład w rozwój firmy.
Wykorzystując powyższe wskazówki, masz szansę znaleźć pełnych profesjonalizmu, rzetelnych i zaangażowanych pracowników.
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.