zdjęcie poglądowe
Właściciele nieruchomości, którzy oświadczyli w złożonej deklaracji z tyt. gospodarowania odpadami komunalnymi posiadanie kompostownika i kompostowanie w nim bioodpadów, nie powinni wystawiać tych odpadów w workach brązowych w wyznaczonym harmonogramem dniu odbioru. W przypadku stwierdzenia braku zasadności powyższego działania, właściciel nieruchomości otrzyma upomnienie, a przy kolejnym naruszeniu zostanie nałożona w drodze decyzji, utrata prawa do zwolnienia z tyt. kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne. Utrata prawa do zwolnienia, następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono brak kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są również do zbierania w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie oraz w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Pilawa
Nie segregowali odpadów
Kontrola wykazała, że w pojemnikach na odpady zmieszane znajdowały się odpady, które podlegają selektywnej zbiórce tj. papier, plastik, szkło, metal, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie, zużyty sprzęt RTV i AGD, odpady budowlane, odpady ulegające biodegradacji.
Przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich nieruchomości i jest obecnie obowiązkowa!
@@@
W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad segregacji na danej nieruchomości nałożona zostanie na właściciela nieruchomości podwyższona opłata wynikająca z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach jak za odpady zmieszane w wysokości 48 zł.
Głównym celem kontroli jest zdyscyplinowanie mieszkańców i przypomnienie, że segregacja odpadów nie jest przywilejem, tylko ustawowym obowiązkiem. Koszty systemu gospodarki odpadami stale rosną. Utylizacja odpadów poszczególnych frakcji i zagospodarowanie 1 tony np. odpadów zmieszanych kosztuje 1296 złotych, cena utylizacji gruzu wynosi 1404 zł za tonę, przetworzenie papieru 1188 zł, a zużyty sprzęt elektroniczny – 1404 zł.
Znaczny wzrost ilości odpadów
Z raportu odbioru odpadów komunalnych przedstawionego przez firmę Ekolider wynika, że w styczniu 2021r. na terenie Miasta i Gminy Pilawa wytworzono 217,68 ton odpadów, a w styczniu 2020r. wytworzono 145.029 ton odpadów. Oznacza to, że mieszkańcy wytworzyli o 72,65 tony więcej odpadów niż w roku ubiegłym, a to niestety przekłada się na koszty ponoszone przez gminę, bowiem za miesiąc styczeń 2021r. Samorząd zapłacili o 100 tysięcy więcej niż zakładał.
W sytuacji w której wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie pozwolą na sfinansowanie ustawowo określonych kosztów, będzie konieczność podniesienia stawki opłat za odpady komunalne w drugiej połowie bieżącego roku.
Żeby uniknąć podwyżek mieszkańcy muszą lepiej segregować śmieci.
pilawa.com.pl, opr. AS
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.