Zgodnie z zapowiedzią minister edukacji Anny Zalewskiej od 1 września 2017 r. w szkole podstawowej wprowadzana miała być nowa podstawa programowa, w której m.in wzmocniona miała zostać nauka matematyki poprzez elementy gry w szachy. Media ogólnopolskie informowały, że szachy w szkołach podstawowych będą obowiązkowe. Wygląda jednak na to, że ministerstwo wycofało się z obowiązkowego nauczania gry w szacy.
O tę sprawę dopytałem Łukasza Trawińskiego z zespołu prasowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- W odpowiedzi na pytania, uprzejmie informuję, że stosowana od roku szkolnego 2017/2018 nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej nie przewiduje odrębnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu gry w szachy – poinformował rzecznik MEN.
Szachy w matematyce i informatyce
Priorytety kształcenia ogólnego określone w podstawie programowej wskazują rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
W podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej) w treściach edukacji matematycznej zawarto zapisy dotyczące osiągnięć w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji poprzez wykorzystywanie przez ucznia warcabów, szachów i innych gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd., jak również przekształcanie gier poprzez tworzenie własnych strategii i zasad organizacyjnych.
Podstawa programowa edukacji informatycznej zaleca uwzględnienie zbiorów, rytmów, pytań, sekwencji, planowania działań, logicznego ciągu oraz wykorzystania do tego zabaw i gier interakcyjnych, zabaw i gier planszowych, w tym strategicznych.
@@@
Nauczyciele mogą uczyć gry w szachy, ale nie muszą
- Nauczyciele mogą swobodnie wykorzystywać grę w szachy jako metodę nauczania, np. do realizacji wymagań ustalonych w podstawie programowej przedmiotu matematyka, czy informatyka na wszystkich etapach edukacyjnych. Na przykład wymagania matematyki dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej przewidują doskonalenie myślenia abstrakcyjnego, w tym przeprowadzanie rozumowań i poprawnego wnioskowania w sytuacjach nowych, a także dotyczących zagadnień złożonych i nietypowych – informuje Łukasz Trawiński.
Natomiast w przypadku informatyki wskazano rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemu: od specyfikacji problemu, przez znalezienie i opracowanie rozwiązania, do zaprogramowania rozwiązania, przetestowania jego poprawności i ewentualnej korekty, przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji lub języka programowania.
Szkoły mają możliwość zorganizowania zajęć szachowych w formie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
reklama
Komentarze (0)