Program ochrony powietrza i plan działań krótkoterminowych, który jest jego integralna częścią
Sejmik Województwa Mazowieckiego podczas sesji 8 września 2020 r. jednomyślnie przyjął uchwałę nr 115/20 w sprawie nowego programu ochrony powietrza dla województwa mazowieckiego. Uchwała została opublikowana 15 września 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i wejdzie w życie, po upływie 14 dni od opublikowania, tj. 30 września 2020 r.. Z jej treścią można się zapoznać na stronie: https://edziennik.mazowieckie.pl/legalact/2020/9595/ .
Integralną częścią przyjętego programu ochrony powietrza jest plan działań krótkoterminowych. Jako element podjętej uchwały, on również wchodzi w życie 30 września 2020 r.. Plan ma na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia przekroczeń norm jakości powietrza, a tym samym narażenia ludzi na szkodliwe skutki zdrowotne oraz ograniczenie skutków i czasu trwania przekroczeń.
Różnica pomiędzy programem i planem polega na tym, że program ochrony powietrza zawiera działania długoterminowe, realizowane do 2026 r., które przyniosą trwałe efekty w perspektywie wieloletniej. Natomiast plan działań krótkoterminowych określa działania realizowane tylko podczas obowiązywania powiadomienia o ryzyku wystąpienia przekroczenia norm jakości powietrza. Takie powiadomienie trwa zwykle od jednego do kilku dni. Czas trwania powiadomienia określany jest każdorazowo w zależności od wielkości stężeń pyłu w powietrzu, które w dużej mierze zależą od wielkości emisji z domów mieszkalnych, ale również od warunków meteorologicznych. Czas trwania zakazu i obszar, na którym zakaz będzie obowiązywał, każdorazowo będzie podawany w powiadomieniu. Doświadczenie pokazuje, że ryzyko wystąpienia przekroczeń norm jakości powietrza występuje głównie zimą, w okresie grzewczym. Np. w 2020 r. ogłoszone zostało powiadomienie o ryzyku przekroczenia poziomu informowania pyłu zawieszonego PM10, od godz. 9.00 dnia 18 marca 2020 r. do godz. 24.00 - 18 marca 2020 r. i objęło obszar dzielnic Warszawy: Wawra, Wesołej, Targówka, Rembertowa, Białołęki, Pragi Południe, Pragi Północ, a także obszar powiatów: legionowskiego, wołomińskiego, mińskiego i garwolińskiego.
Kto będzie informował o przekroczeniu norm jakości powietrza?
Powiadomienia o ryzyku przekroczenia ogłaszane będą na stronach internetowych Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, samorządów powiatowych i gminnych, za pośrednictwem Regionalnego Systemu Ostrzegania (aplikacja RSO), na paskach informacyjnych telewizji regionalnych lub w przypadku ryzyka przekroczenia poziomu alarmowego za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (SMS – alert RCB). Plan działań krótkoterminowych oprócz szeregu działań określa także podmioty odpowiedzialne za ich realizację. Działania krótkoterminowe dzielą się na: informacyjne, operacyjne, ograniczające emisję i ochronne.
W przypadku wystąpienia powiadomienia o ryzyku przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10 (stężenie uśrednione dla 24 godzin: 150 µg/m3), a także poziomu alarmowego dla dwutlenku azotu (stężenie uśrednione dla 1 godziny: 400 µg/m3), plan działań krótkoterminowych zaleca wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską/gminną. Wdrożenie ww. odstępstw leży w kompetencjach podmiotu odpowiedzialnego za komunikację miejską/gminną. Podmiot ten określi również czas obowiązywania bezpłatnych przejazdów. Aby było możliwe wprowadzenie takich odstępstw niezbędne jest przyjęcie przez Radę Miasta/Gminy odpowiedniej uchwały.
@@@
Plan działań krótkoterminowych wprowadza zakaz korzystania z instalacji do spalania biomasy drzewnej (kominków, piecyków kominkowych, piecyków ozdobnych). Zakaz nie obowiązuje w przypadku, gdy instalacja stanowi jedyne źródło ogrzewania lub gdy do lokalu nie jest dostarczana energia elektryczna na skutek awarii. Zakaz ten obowiązuje w przypadku wystąpienia powiadomienia o ryzyku przekroczenia określonych poziomów*.
Zakaz obowiązywał będzie na obszarze wskazanym w powiadomieniu przez okres określony w powiadomieniu. Zaznaczyć należy, że zakaz korzystania z kominków nie oznacza całorocznego wyłączenia ich z eksploatacji.
Plan działań krótkoterminowych wprowadza zakaz rozpalania grilli i ognisk w przypadku ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania (stężenie uśrednione dla 24 godzin: 100 µg/m3) lub poziomu alarmowego (stężenie uśrednione dla 24 godzin 150 µg/m3) pyłu zawieszonego PM10. na obszarze województwa określonym w powiadomieniu.
Plan działań krótkoterminowych wprowadza zakaz używania spalinowego sprzętu ogrodniczego (kosiarek, pił, itp.) w przypadku ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu (stężenie uśrednione dla 24 godzin 150 µg/m3). Obowiązywał będzie na obszarze wskazanym w powiadomieniu przez okres określony w powiadomieniu.
Zakaz używania dmuchaw wskazany został w programie ochrony powietrza jako jedno z działań naprawczych. Oznacza to, że od momentu wejścia w życie programu (30 września 2020 r.) do końca 2026 r. zakazu powinni przestrzegać wszyscy mieszkańcy województwa mazowieckiego, a także podmioty korzystające ze środowiska, organy, służby i inne wszelkiego rodzaju podmioty zlokalizowane na terenie województwa. Aby podkreślić wagę problemu emisji wtórnej powstającej w wyniku użytkowania dmuchaw do liści, w planie działań krótkoterminowych jako jedno z działań obowiązujących podczas trwania powiadomień dla pyłu zawieszonego PM 10, PM2,5 oraz benzo(a)pirenu również wskazano zakaz użytkowania dmuchaw.
Wysokie kary dla gmin i osób fizycznych!
Jak informuje portal money.pl: ''Celem wprowadzenia programu jest ograniczenie pyłu PM10 o 44 proc., PM2,5 o 57 proc., benzo(a)pirenu aż o 69 proc., a ditlenku azotu o 27 proc.
Gminy, które nie będą się stosować do zasad POP, mogą zostać ukarane przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska karami w wysokości od 50 tys. do 500 tys. zł. A użytkownicy instalacji naruszających przepisy uchwały antysmogowej mogą być ukarani mandatem do 500 zł lub grzywną do 5 tys. zł. Podobne kary grożą za spalanie odpadów.''
Powyższe obostrzenia mogą być kontrolowane przez odpowiednie organy. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 225 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1444), udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli w zakresie ochrony środowiska jest przestępstwem zagrożonym karą aresztu.
Skoro to domowe źródła ciepła są jednym z największych problemów (problem występuje głównie w sezonie grzewczym), to rozwiązanie wydaje się dosyć proste. Rząd powinien dołożyć wszelkich starań by obniżyć opłaty, podatki i akcyzy na gazy takie jak np. propan. Ludzie sami przejdą na takie źródła ogrzewania domów, bo będą tańsze i wygodniejsze w obsłudze.
O programie można przeczytać na stronach na stronach:
https://www.mazovia.pl/aktualnosci/art,8255,nowy-program-ochrony-powietrza-dla-mazowsza-przyjety.html
http://www.powietrze.mazovia.pl/aktualnosci/wszystkie/nowy-program-ochrony-powietrza-dla-mazowsza-przyjety
*
1) dla pyłu zawieszonego PM10:
a) dopuszczalnego (stężenie uśrednione dla 24 godzin: 50 µg/m3, dopuszczalna liczba dni z przekroczeniami: 35, a także stężenie uśrednione dla roku: 40 µg/m3),
b) informowania (stężenie uśrednione dla 24 godzin: 100 µg/m3) ,
c) alarmowego(stężenie uśrednione dla 24 godzin: 150 µg/m3),
2) dla pyłu zawieszonego PM2,5:
a) dopuszczalnego (stężenie uśrednione dla roku: 20 µg/m3),
3) dla benzo(a)pirenu:
b) docelowego (stężenie uśrednione dla roku: 1 ng/m3).
Komentarze (0)