reklama

Przykład Garwolina niczego ich nie nauczył

Opublikowano:
Autor:

Przykład Garwolina niczego ich nie nauczył - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z GarwolinaPowszechnie wiadomo, że kolej jest atrakcyjną formą transportu, jeśli wokół stacji i przystanków skoncentrowana jest zabudowa, urbanistyka. Dworzec Garwolin jest tego najlepszym przykładem. Pytanie więc, dlaczego nie tak daleko budowane będą nowe linie kolejowe poza miastami, skazując pasażerów na uciążliwe dojazdy do stacji?
reklama

“Mazowieckie samorządy na ostatnią chwilę podpisały umowy partnerstwa pozwalające im ubiegać się o realizację dwóch inwestycji z programu Kolej Plus. Wątpliwości budzi budowa nowej linii kolejowej od Zegrza do Przasnysza, które samorządy chciałyby budować poza granicami miast” - czytamy na portalu Rynek Kolejowy.

Odbudowa kolei do Sokołowa Podlaskiego od strony Siedlec oraz budowy nowej linii Zegrze - Serock - Pułtusk - Przasnysz - to cele tamtejszych samorządów. Podpisano właśnie umowy partnerstwa.
@@@
Problem tylko w tym, że lokalne samorządy chcą budować stacje kolejowe poza miastami. Jak zdradza Rynek Kolejowy, w Przasnyszu 2 km przed miastem, w strefie gospodarczej, żeby uniknąć wywłaszczeń mieszkańców. Burmistrz Łukasz Chrostowski zaznacza, że być może będzie tam dowóz autobusem, ale decyzja zapadnie za około 10 lat. Z kolei burmistrz Serocka, Artur Borkowski uważa że stacja znajdująca się poza obwodnicą nie jest problemem - to raptem 5 min na piechotę.

- Obok zaplanujemy parking. Gdybyśmy planowali tor bliżej miasta, konieczne byłyby wykupy nieruchomości, rozbiórka zabudowy, co jeszcze bardziej podniosłoby koszt inwestycji, a dodatkowo wzbudzałaby ona wtedy opór społeczny - ocenił.

Władza sobie, życie sobie? Rynek Kolejowy zaznaczył, że oddalenie kolei od centrum miast powoduje, że mało kto z niej korzysta. Widać to na przykładzie takich miejscowości jak Przysucha, Szydłowiec czy Garwolin. Niezrozumiałe jest, na co zwracają uwagę eksperci, że nie bierze się przy planowaniu budowy wygody pasażera, a przecież jest jednym z najważniejszych czynników do skorzystania z transportu kolejowego.

- Kolej jest atrakcyjnym środkiem transportu tylko wtedy, gdy wokół stacji i przystanków koncentrujemy zabudowę o najwyższej intensywności. Bez odpowiedniej urbanistyki kolej traci wszystkie swoje przewagi. W szczególności poza największymi polskimi metropoliami, gdzie transportu publiczny właściwie nie istnieje, odległe położenia dworca zabija konkurencyjność kolei. Wystarczy przyjrzeć się statystykom wykorzystania tego typu przystanków - mówił Rynkowi Kolejowemu Krzysztof Ruciński, specjalista w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Jest jeden wyjątek. Gdyby pociągi jadące wzdłuż trasy rozwijały naprawdę duże prędkości, wtedy budowa przystanków z dala od miast może mieć sens.

Fot. PKP PLK

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo