"Dzień otwarty" na obwodnicy stał się dobrą okazją na przyjrzenie się z bliska samej drodze jak, obiektom mostowym i ciekawym rozwiązaniom inżynierskim. A była to chyba ostatnia taka okazja, gdyż już niedługo oglądać będziemy obwodnicę jedynie zza szyb samochodu lub autobusu. Już następnego dnia, to jest w poniedziałek 27 sierpnia 2007 r., w Biurze Nadzoru Kontraktu o godzinie 10,00 zebrała się komisja odbioru inwestycji pod nazwą "Budowa obwodnicy m. Garwolin w ciągu drogi krajowej Nr 17 Warszawa - Lublin, od km 40,400 do km 53,197". Inwestora - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - reprezentował Dyrektor Jan Kulesza wraz z zespołem współpracowników. Konsorcjum, które wykonało prace - KIRCHNER i MOSTY Łódź - reprezentował Dyrektor Kontraktu Otto Hubertus z zespołem współpracowników. Biuro Nadzoru Kontraktu reprezentował Inżynier Rezydent Henryk Kuć wraz z zespołem inspektorów nadzoru. Pan Henryk Kuć scharakteryzował inwestycję i przedstawił komisji krótkie sprawozdanie techniczne z pełnionego nadzoru. Kontrakt na budowę podpisano w dniu 27 października 2005 r. Wprowadzenia wykonawcy na budowę dokonano w dniu 4 listopada 2005 r. Kontrakt obejmował budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej w ciągu drogi krajowej Nr 17 stanowiącej obwodnicę miasta Garwolina po jego południowo - zachodniej stronie. Początek inwestycji znajduje się przed miejscowością Miętne w km 40+400 i kończy się w km 53+197 w rejonie miejscowości Sulbiny. Długość obwodnicy wynosi 12,797 km. Powiązanie trasy obwodnicy z istniejącymi drogami odbywać się będzie przez trzy węzły drogowe, na których zaprojektowano oświetlenie drogowe: - węzeł "Miętne" na początku obwodnicy, - węzeł "Stacyjna" na przecięciu z drogą krajową Nr 76, - węzeł "Sulbiny" na końcu obwodnicy. Na odcinku obwodnicy wykonano 12 obiektów mostowych: most przez rzekę Wilgę, wiadukty, przejazdy gospodarcze i kładka dla pieszych. W dniu 27 lipca 2007 r., po 21 miesiącach od podpisania kontraktu, wykonawca zgłosił inwestorowi fakt ukończenia robót zasadniczych. Tak więc termin umowny został dotrzymany. Nie przekroczono również kwoty umowy, mimo znacznego wzrostu cen materiałów budowlanych i stali w czasie realizacji kontraktu. Mimo wielu trudności, które pojawiły się w trakcie realizacji robót, wykonawca prac Konsorcjum KIRCHNER / MOSTY Łódź sprostał zadaniu którego się podjął. Po sprawozdaniu Inżyniera Rezydenta komisja przystąpiła do pracy, m.in. zapoznała się z liczącą około 300 segregatorów dokumentacją powykonawczą oraz dokonała kontroli wykonanych robót. Około godziny 16,00 nastąpiło podpisanie protokółu odbioru końcowego. Zauważone przez komisję usterki wykonawca zobowiązał się usunąć w ciągu najbliższego tygodnia. Dokonanie odbioru końcowego nie jest równoznaczne z oddaniem obwodnicy do użytku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złoży na początku przyszłego tygodnia w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Warszawie , komplet dokumentacji powykonawczej wraz z wnioskiem o wydanie zgody na użytkowanie. Miejmy nadzieję, że procedura wydawania zgody nie będzie zbyt długa i już niebawem obwodnica zostanie otwarta. Kierowcy 20 tysięcy samochodów, przejeżdżających codziennie drogą krajową Nr 17, będą mogli zapomnieć o ciągłych "korkach" w Garwolinie, a mieszkańcy naszego miasta odetchną od spalin, hałasu i innych uciążliwości związanych z ruchem takiej liczby pojazdów. Na naszych oczach, obwodnica miasta, to na co Garwolin czekał przeszło 30 lat, stała się faktem!
Komentarze (0)