Cześć oficjalną rozpoczęli organizatorzy spotkania – prezes Tesco w Polsce Ryszard Tomaszewski oraz Martin Oxley, Dyrektor Generalny BPCC (British Polish Chamber of Commerce). W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych naszego miasta i powiatu z burmistrzem Tadeuszem Mikulskim i starostą Grzegorzem Woźniakiem na czele. Następnie wszystkich zebranych zaproszono na wycieczkę po sklepie, podczas której można było zobaczyć zastosowane rozwiązania i wysłuchać szczegółowych informacji.
Garwolińskie Tesco jest jednym z trzech energooszczędnych sklepów w Polsce. Wszystkie należą do tej brytyjskiej firmy. Technologie zastosowane w sklepie pozwolą na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 13O ton w skali roku oraz zmniejszą zużycie energii o 15-20%. Najbardziej zauważalne dla wszystkich są oczywiście turbiny wiatrowe rozmieszczone na ścianie frontowej. Otrzymywana za ich pomocą energia jest wykorzystywana do oświetlenia sklepu i parkingu. Ważnym urządzeniem jest gruntowy wymiennik ciepła, który służy do podgrzewania i schładzania świeżego powietrza nawiewanego do pomieszczeń sklepowych. Wykorzystuje on zjawisko naturalnej temperatury ziemi i w zależności od pory roku ogrzewa lub chłodzi powietrze z zewnątrz. Dzięki gruntowemu wymiennikowi ciepła nie ma potrzeby instalowania w sklepie klimatyzacji. Za chłodzenie sklepu w okresie letnich upałów są odpowiedzialne także zraszacze. Dach budynku jest wtedy polewany wodą deszczową. Wodę w sklepie ogrzewa się za pomocą energii z kolektorów słonecznych oraz ciepła wytwarzanego przez systemy chłodnicze.
Oszczędzanie energii odbywa się także poprzez zastosowanie szeregu innych, mniej skomplikowanych rozwiązań tj. czujników ruchu sterujących światłem, żarówek energooszczędnych i kurtyn termoizolacyjnych.
W przyszłości będą podejmowane kolejne inicjatywy związane z ochroną środowiska. Dla klientów sklepów mają zostać uruchomione Punkty Segregacji Śmieci. Firma chce zachęcić kupujących do troski o naturę. Już teraz w sklepach można zakupić ekologiczne torby o zachęcającej nazwie „Torba na Całe Życie”.
reklama
Komentarze (0)