Celem tego projektu jest wspomaganie edukacji ekologicznej poprzez propagowanie działań podnoszących świadomość ekologiczną społeczeństwa przy wykorzystaniu programów i nowoczesnych narzędzi edukacyjnych opartych na zastosowaniu technologii informacyjnych.
Założeniem projektu jest umożliwienie nauczycielowi i uczniom wykonywania eksperymentów i badań zjawisk mających wpływ na środowisko naturalne. Uczestnicy w trakcie zajęć projektowych przeprowadzili i przeanalizowali różne zjawiska pod kątem wpływu na ekologię.
W ramach tego zadania odbyły się szkolenia dla nauczycieli i uczniów z terenu powiatu garwolińskiego oraz zostało wyposażone Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Woli Rębkowskiej w cyfrowe laboratorium przyrodnicze, wspomagające jakość prowadzonych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej. Po realizacji projektu pracownia ta będzie służyła jako ekologiczna pracownia międzyszkolna.
Rekrutacja trwała tylko 10 dni (od 1.IX.2015 r. do 10.IX.2015 ) i w tym czasie, mimo zwiększonych obowiązków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego placówki oświatowe z: Woli Władysławowskiej, Parysowa, Rudy Talubskiej, Woli Rębkowskiej, Wilkowyi, Borowia, Samogoszczy, Garwolina, Rębkowa, Trzcianki, Głoskowa, Żabieńca, Michałówki, Iwowego, Oronnego i Kępy Celejowskiej zgłosiły się do projektu.
Aż 34 pedagogów z 19 placówek oświatowych znajdujących się na terenie powiatu garwolińskiego wzięło udział w szkoleniu. O możliwości wzięcia udziału w warsztatach decydowała kolejność zgłoszeń. Ze względu na możliwości organizacyjne i sposób prowadzenia zajęć zakwalifikowane osoby podzielono na dwie grupy.
Pierwszego dnia szkolenia Irena Skwarek, dyrektor Gimnazjum im. Jana Pawła II w Woli Rębkowskiej zaczęła od słów Eryka Mistewicza: „Ekologia i ochrona środowiska to (…) nie tylko wielki przemysł, kopalnie i huty. To także Twoje i moje codzienne gesty, to Twoja i moja kuchnia, łazienka, garaż, ogród. to wybór przez Ciebie i przeze mnie środków komunikacji, sposobu spędzania wolnego czasu i taka ochrona środowiska zaczyna się najbliżej: w tym pokoju, mieszkaniu, domu.”
Wójt Marcin Kołodziejczyk podkreślił, że: - Bardzo ważne jest zaszczepianie wśród młodego pokolenia zainteresowania sprawami ekologii. Dziękuję za zaangażowanie i poświęcony czas. Dzięki Waszej pracy współpraca pomiędzy obywatelami a władzą lokalną w sprawach związanych ze środowiskiem naturalnym będzie łatwiejsza oraz oparta o wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas zajęć.
Następnie przywitano uczestników, prowadzących warsztaty i organizatorów. W pierwszym dniu zajęć wzięli udział: Mariola Winek, Krystyna Łodyga, Agnieszka Michalec, Renata Wrona, Ewa Szwed, Katarzyna Osial, Małgorzata Sobiech, Elżbieta Grzegrzółka, Hanna Dondzbach, Małgorzata Skwarek, Agnieszka Wawrzyniak, Emilia Mikulska Wielgosz, Izabela Żarek, Jolanta Szewczyk, Elżbieta Głodek, Katarzyna Serzysko, Jadwiga Byks, Monika Cieplińska. Zajęcia poprowadzili: Marzena Zofia Gładysz, Łukasz Barski i Andrzej Miszczyk.
@@@
Drugiego dnia w zajęciach wzięli udział: Małgorzata Borkowska – Całka, Magdalena Mikulska, Monika Goławska, Agnieszka Zdun, Renata Boryń, Elżbieta Sobieszek, Hanna Król, Jolanta Tomaszewska, Jolanta Górska, Agnieszka Poświata, Mariola Jakubczak, Monika Cieplińska, Renata Gontarz, Katarzyna Kot, Anna Gładysz, Sylwia Dębowska i Małgorzata Kaczkowska.
Zajęcia prowadzono w sposób bardzo przystępny. Uczestnicy uczyli się poprzez zabawę.
Rozpoczęto od zaprezentowania tabletów i zestawu czujników, m.in.: dwutlenku węgla, pH, natężenia. Podkreślono, iż narzędzie jest wyposażone we wzmocnioną i wodoodporną obudowę, która zwiększa wytrzymałość tabletu, co jest szczególnie przydatne w warunkach lekcyjnych/szkolnych. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze nauczyciela, który dzięki temu jest w stanie kontrolować postępy pracy poszczególnych uczniów.
Jednym z bardziej interesujących elementów oprogramowania jest „LAB CAMERA” z sześcioma modułami:
- kamerą poklatkową rejestrującą klatka po klatce długo zachodzące procesy. Można stworzyć film o dowolnej długości obrazujący proces np. kiełkowania i wzrastania roślin, spalania, topnienia, krystalizacji
- kinematyka – badanie wahadła, podczas którego można stworzyć wykres poruszania się, a nawet czasu między wahnięciami
- wykrywanie ruchu – można stworzyć film odtwarzający np. obserwację zwierząt.
- mikroskop
- uniwersalny rejestrator wagi, temperatury, który łączy się z poszczególnymi urządzeniami i tworzy wykresy z uzyskanych danych
- wykrywacz ścieżek – przydatny przy obserwacji np. owadów, pojazdów, osób.
Tablet wyposażony jest w czujnik przyspieszenia – akcelerometr; wbudowany mikrofon mierzący natężenie dźwięku w decybelach, ciśnienie akustyczne; dodatkowy czujnik dźwięku; czujnik – sondę pomiaru temperatury; interfejs, do którego można podłączyć poszczególne czujniki: stężenia CO², dźwięku, ciśnienia.
Urządzenia urozmaicą lekcje przyrody, fizyki, chemii. Pozwolą uczniom na przeprowadzenie eksperymentów zachęcających do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Na zakończenie wszyscy uczestnicy zajęć otrzymali certyfikaty (wg projektu Jolanty Kujdy) poświadczające zdobyte umiejętności.
źródło: materiały prasowe
reklama
Komentarze (0)