Jak działa „Wspólny Dom”?
- Ośrodek powstał we wrześniu 1993 roku. Pomysł i program zrodził się wśród grupy ludzi biorących udział w 2-letnim szkoleniu z zakresu socjoterapii i był alternatywą dla działających placówek państwowych. W ten sposób założono Stowarzyszenie Przyjaciół Ośrodka Socjoterapeutycznego „Wspólny Dom” w Wildze, a następnie niepubliczną placówkę dla dzieci z zaburzeniami zachowania. I tak przez 19 lat pracy opieką objęto ponad 1200 dzieci z całej Polski – zdradza Marcin Makaruk.
Ośrodek, w którym pracują psychologowie, pedagodzy, terapeuci, stał się odpowiedzią na małą skuteczność projektów nastawionych na pracę z dziećmi w środowiskach lokalnych, znajdujących się w drastycznych sytuacjach życiowych, np. nadużycia seksualne, znęcanie się, narkomania, alkoholizm, niewydolność wychowawcza rodziców.
„Wspólny Dom” zapewnia podopiecznym opiekę, której byli dotąd pozbawieni, polepszenie ich funkcjonowania, wyrównanie szans edukacyjnych i życiowych, umożliwienie dobrego współdziałania w grupie rówieśniczej, w szkole i w społeczeństwie, zapobieganie uzależnieniom i demoralizacji, a także odkrycie talentów i zainteresowań dzieci.
Praca z nimi m.in. za pomocą socjoterapii ma za zadanie zmianę zaburzonych zachowań dzieci, wyciszenie reakcji nerwicowych, wytłumienie zachowań agresywnych, nauczenie bezpiecznych sposobów wyrażania agresji lub złości, nauczenie pozytywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, poprawienie komunikacji z innymi ludźmi, zwiększenie poczucia odpowiedzialności za siebie i swoje zachowania, poprawienie funkcjonowania w grupie rówieśniczej, rodzinie i szkole oraz przyswojenie metod obrony swoich praw i interesów.
@@@
W proces terapii dziecka włączani są również rodzice lub opiekunowie prawni. Praca z rodziną utrwala efekty terapeutyczne po ukończeniu pobytu dziecka w ośrodku przez wyraźną zmianę relacji i komunikacji.
Kto znajdzie pomoc wilżańskim ośrodku?
Do ośrodka przyjmowane są dzieci, a także młodzież szkół podstawowej i gimnazjum oraz absolwenci (13-18 lat) z grupy wysokiego ryzyka, tzn. zagrożone uzależnieniem od narkotyków, alkoholu i innych substancji chemicznych, eksperymentujące ze środkami zmieniającymi świadomość, zagrożone demoralizacją, z zaburzeniami zachowania, agresywne i nadpobudliwe, z rodzin dysfunkcyjnych, zagrożonych patologią społeczną, maltretowane i wykorzystywane seksualnie, przeżywające kryzysy osobiste i rodzinne oraz wyrzucane ze szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Efekty współpracy terapeutów z dziećmi i z młodzieżą
- Wielokrotnie słyszy się, że placówka jest bardzo potrzebna w systemie pomocy dzieciom z grupy wysokiego ryzyka, dla wielu z nich jest to ostania szansa na pracę nad sobą i powrót do normalnego życia. O potrzebie takich programów świadczy również bardzo duża ilość dzieci oczekujących na przyjęcie do ośrodka – informuje Marcin Makaruk.
Dzięki programowi profilaktyczno-terapeutycznemu podopieczni potrafią kierować swoim życiem, podejmować działania zmierzające do ukończenia szkoły, zdobycia zawodu, realizacji celów osobistych bez wchodzenia w konflikty z prawem i uzależnienia. Zyskują i utrwalają abstynencję nikotynową, alkoholową i narkotykową. Nawiązują bliskie relacje z ludźmi, zarówno rówieśnikami jak i dorosłymi, potrafią otwarcie prosić o pomoc i dawać ją innym oraz konstruktywnie rozwiązywać konflikty. Są odpowiedzialne za własne decyzje i działania. Potrafią przewidzieć konsekwencje swoich zachowań. Aktywnie kierują swoim życiem..
By zapoznać się ze szczegółami funkcjonowania placówki, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wspolnydom-wilga.pl
Źródło i zdjęcia: Ośrodek Socjoterapeutyczny „Wspólny Dom” w Wildze
reklama
Komentarze (0)