Budowa mostu na Wiśle jest jednym z priorytetów samorządu powiatu garwolińskiego. Obiekt ma mieć długość 896 metrów i połączy Antoniówkę Świerżowską ze Świerżami Górnymi. Zadanie jest realizowane w ramach rządowego programu "Mosty dla regionów" i w 80 proc. jest finansowane z budżetu państwa. 20 proc. pokryją samorządy powiatów garwolińskiego i kozienickiego oraz gmin Kozienice i Maciejowice.
Na etapie budowy do finansowania inwestycji ma dołączyć samorząd województwa mazowieckiego. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 650 mln zł. Na jakim etapie są postępy w pracach?
Czekamy na odwołanie od decyzji środowiskowej
Z zapytaniem w tej sprawie zwróciliśmy się do Powiatowego Zarządu Dróg w Garwolinie.
- Zakres finansowy dokumentacji jest zrealizowany w 68,15 proc. tj. A - Studium korytarzowe, B - Studium Techniczno-Ekonomiczne, C - Decyzja środowiskowa, D - Koncepcja programowa. Do realizacji pozostał ostatni etap E - Projekt budowlany i decyzja ZRID, który będzie zakończony po rozstrzygnięciu odwołania TOP od decyzji środowiskowej wydanej przez wójta gminy Maciejowice przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Siedlcach. Termin rozstrzygnięcia przesłany w piśmie SKO został określony na dzień 14 sierpnia 2025 roku - brzmi informacja przekazana na ten temat przez PZD.
"Mam nadzieję, że uda się osiągnąć porozumienie i że nie chodzi o blokowanie inwestycji, tylko o ochronę przyrody"
Okazuje się, że etap dokumentacji nie może być formalnie zakończony bez decyzji środowiskowej, która jest niezbędna do wydania pozwolenia wodno – prawnego, potrzebnego do uzyskania pozwolenia na budowę. Powiat garwoliński wraz z resztą samorządów uczestniczących w przedsięwzięciu boryka się w dalszym ciągu z ekologami, którzy oprotestowali budowę na poziomie tworzenia dokumentacji, a konkretnie właśnie na poziomie decyzji środowiskowej. To spowodowało wstrzymanie prac.
- Prace projektowe, które zostały wstrzymane z powodu złożenia odwołania od decyzji wydanej przez wójta gminy Maciejowice przez TOP, będą kontynuowane po rozpatrzeniu odwołania przez SKO w Siedlcach. Projektant wystąpił z wnioskiem do SKO o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej w trybie art. 89 ust. 1 KPA, która umożliwi wypowiedzenie się, co do warunków ewentualnej ugody i uzgodnienia interesów stron. Mam nadzieję, że uda się osiągnąć porozumienie i że nie chodzi o blokowanie inwestycji, tylko o ochronę przyrody. Czas pokaże - tłumaczy starosta powiatu garwolińskiego Iwona Kurowska.
"Walczymy o tę inwestycję do końca"
Dobra wiadomość jest taka, że rządowy program "Mosty dla Regionów" został wydłużony do 2030 r. - dotyczy to rozliczenia środków. - Ponadto mamy trzy lata od wydania pozwolenia na budowę na rozpoczęcie inwestycji - zapewnia starosta.
- Cały czas wierzę, że most powstanie mimo trudności, na które napotykamy. Problemów nie jest wiele, jest tylko jeden. Towarzystwa "ekologiczne" przy każdej takiej inwestycji mają podobne oczekiwania. Powiat garwoliński nie miał wpływu na decyzję wydaną przez inny organ, w tym przypadku gminę Maciejowice. Nie mamy także wpływu na postępowanie towarzystw ekologicznych - mówi Iwona Kurowska i zapewnia: - Walczymy o tę inwestycję do końca.
ZRID to skrót od Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Jest to decyzja administracyjna, która pozwala na realizację inwestycji drogowej, takiej jak budowa drogi, oraz określa warunki, na jakich może ona być zrealizowana. Decyzja ta jest wydawana przez wojewodę dla dróg krajowych i wojewódzkich, a przez starostę dla dróg powiatowych i gminnych |
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.