reklama

Co z obwodnicą Pilawy i kładką dla pieszych? Mieszkańcy jeszcze poczekają pod zamkniętym szlabanem

Opublikowano:
Autor:

Co z obwodnicą Pilawy i kładką dla pieszych? Mieszkańcy jeszcze poczekają pod zamkniętym szlabanem - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z powiatu garwolińskiego14 godzin - mniej więcej przez tyle czasu w ciągu doby przejazd kolejowy w Pilawie jest zamknięty. Ruch pociągów na tej trasie z roku na rok jest coraz bardziej wzmożony, co paraliżuje ruch w mieście - szczególnie w godzinach szczytu. Mieszkańcy od lat cierpliwie czekają pod przejazdem i na jakieś rozwiązanie, które poprawiłoby przepustowość i oszczędziło ich cenny czas. Obwodnica Pilawy i kładka dla pieszych nad przejazdem miały rozwiązać problem, ale w temacie panuje głucha cisza.
reklama

Planowana w latach 2024 – 2027 budowa obwodnicy miała rozwiązać problemy komunikacyjne i niedogodności dla centrum Pilawy. 

- W 2016 roku zwróciłam się do Samorządu Województwa Mazowieckiego, do pana marszałka Adama Struzika i do pani marszałek Janiny Ewy Orzełowskiej, która nadzoruje realizację tej inwestycji i której bardzo dużo zawdzięczamy, o to, by zgodzili się na wybudowanie wiaduktu lub obwodnicy Pilawy, co rozwiązałoby nasz problem związany z przepustowością ruchu w mieście - mówiła w lutym 2023 r. burmistrz Pilawy Albina Łubian podczas spotkania z  przedstawicielami Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz firmy Mosty Katowice (projektantami), w sprawie omówienia przebiegu prac nad realizacją projektu budowy obwodnicy miasta Pilawa. - Wiadukt początkowo miał przebiegać od ulicy Wyszyńskiego do torów. Niestety wówczas nie doszło do porozumienia w tej sprawie, bo PKP zbyt wiele zażądało. Zapewnili nas, że wybudują wiadukt ze swoich środków, pan marszałek miał sfinansować powstanie dróg dojazdowych, ale całe obciążenie z tego wiaduktu miało przejść na nasze miasto, co dla nas było nie do przyjęcia, dlatego nie wyraziliśmy na to zgody. Mieszkańcy Pilawy na jednym z kolejnych spotkań wnieśli propozycję, aby obwodnicę wyprowadzić z miasta na skraj lasu i z taką prośbą wystąpiłam ponownie do pana marszałka Struzika. W 2018 roku Samorząd Województwa Mazowieckiego podjął ostateczną decyzję, że przystąpi do budowy i projektowania obwodnicy Pilawy zgodnie z naszą propozycją - tłumaczyła wówczas włodarz miasta. 

reklama

- Ponieważ wszyscy mamy świadomość tego, jak wielkie utrudnienie stanowi przebiegająca przez środek miasta linia kolejowa, stąd zaproponowaliśmy, aby połączyć obwodnicę z ulicą Wojska Polskiego i ulicą Dworcową. Zarząd województwa przychylił się do tej prośby. Oczywiście wymagało to dodatkowych pieniędzy, które w wysokości 300 tysięcy złotych zostały przyznane Miastu i Gminie Pilawa. Przeznaczono je na doprojektowanie tych koniecznych dla nas dróg, które w tym momencie nawet nie istnieją. Wszystko to zostało uwzględnione w projekcie przez firmę projektową - dodała. 

Albina Łubian poinformowała też, że obwodnica Pilawy jako jedna z dwóch obwodnic na terenie województwa mazowieckiego została wpisana do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego i miasto otrzymało fundusze na jej budowę. - Projekt budowy obwodnicy Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich realizuje już prawie od 2 lat i zgodnie z zawartą umową, wykonanie dokumentacji projektowej ma się zakończyć w tym roku, ale biorąc pod uwagę liczne zgłaszane przez nas wnioski, zakładamy, że zakończenie zadania projektowego nieco się wydłuży. Chciałam podkreślić, że dla nas najważniejsze jest, iż uwzględniono wszystkie zgłaszane przez nas zmiany. – podsumowała burmistrz Pilawy. To był początek roku 2023. 

reklama

Projekt techniczny i co dalej?

W nawiązaniu do spotkania miasto zaprezentowało wówczas projekt techniczny obwodnicy. Wynikało z niego, że będzie ona miała połączenie z dwoma stronami miasta, czyli i z ul. Dworcową i ul. Wojska Polskiego, żeby umożliwić mieszkańcom swobodne przemieszczanie się, a jednocześnie połączyć centrum przesiadkowe z obwodnicą. Zgodnie z projektem obwodnica będzie łączyła się z droga krajową w Lipówkach na rondzie, ominie miasto poza terenem zabudowy, będzie przebiegać na granicy lasów i połączy się z drogą powiatową oraz wojewódzką na wysokości skrętu do Łucznicy. 

Co zadziało się w tym temacie od 2023 r.? 

W tej sprawie zwróciliśmy się do Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. 

reklama

- Proces projektowy dla opracowania dokumentacji projektowej dla budowy drogi wojewódzkiej nr 805 na terenie gminy Pilawa został wszczęty w IV kwartale 2019 r. - mówi Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie. - Aktualnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie administracyjne dotyczące wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. zadania. Wniosek został złożony w lipcu 2023 r. Ww. decyzja nie została do dnia dzisiejszego wydana. Od terminu uzyskania tej decyzji uzależniony jest ostateczny termin opracowania dokumentacji projektowej, który należy szacować na okres ok. 2 lat od uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (przy założeniu, iż nie wystąpią opóźnienia ze strony organów w procedowaniu kolejnych decyzji administracyjnych takich jak decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) - dodaje. 

reklama

Okazuje się też, że wydłużenie procesu projektowego było spowodowane m.in. sformalizowaniem udzielenia pomocy rzeczowej przez Województwo Mazowieckie Gminie Pilawa w postaci opracowania dokumentacji projektowych dla budowy odcinków dróg gminnych, tj. Wojska Polskiego i Dworcowej, których budowa nie leży w gestii Województwa Mazowieckiego.

Co do ewentualnych zmian, które mogły nastąpić w projekcie - zgodnie z informacją przekazaną nam przez MZDW, pozostaje on aktualny względem prezentowanego w 2023 r. i uwzględnia wniosek oddalenia drogi od zabudowy w Lipówkach.

Projekt techniczny obwodnicy Pilawy z 2023 r.

Kiedy nastąpi realizacja?

- Realizacja inwestycji nastąpi po zakończeniu opracowania dokumentacji projektowej, uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Mazowieckiego oraz wyłonieniu wykonawcy robót budowlanych, co może nastąpić (mając na uwadze informacje przedstawione powyżej) nie wcześniej niż w 2028 r. - dodaje pani rzecznik. 

- Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich uzyskał decyzję środowiskową dla planowanej obwodnicy Pilawy. Decyzja ta uprawomocni się na początku sierpnia, co umożliwi wystąpienie o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Obecnie nie jest możliwe podanie dokładnego terminu zakończenia prac projektowych, ponieważ ich finalizacja nastąpi wraz z uzyskaniem decyzji ZRID, co może potrwać jeszcze około sześciu miesięcy. Kolejnym etapem będzie realizacja robót budowlanych, które poprzedzi postępowanie przetargowe. Dopiero po jego rozstrzygnięciu znany będzie realny termin wykonania inwestycji - poinformował nas z kolei Urząd Miasta i Gminy w Pilawie. 

Tunel zamiast kładki?

Mieszkańcy Pilawy wnioskowali też o wybudowanie kładki dla pieszych, która umożliwiłaby przechodzenie na drugą stronę miasta, bez konieczności oczekiwania pod szlabanem na przejeździe kolejowym, ale sprawa do tej pory wciąż pozostaje nierozwiązana - jednym z problemów było wyznaczenie odpowiedniej lokalizacji. 

- W przygotowanym projekcie przebudowy linii kolejowej nr 12 Łuków – Skierniewice została zaproponowana budowa kładki nad torami przy ul. Letniskowej. Po wizji lokalnej Samorząd Gminy Pilawa nie wyraził zgody na jej usytuowanie na wysokości szkoły podstawowej. Wobec powyższego PKP zrezygnowała z jej planowania w tym miejscu - poinformował urząd miasta. 

Sprawa jednak jest w toku i być może kładka zostanie zastąpiona tunelem podziemnym.

-  Na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Pilawa, Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich zgłosił akces do PKP budowy tunelu pod przejazdem kolejowym w ramach programu dotyczącego budowy bezkolizyjnych dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych. W chwili obecnej trwa przygotowywanie koncepcji budowy tunelu pod przejazdem kolejowym PKP, która pokaże możliwości wybudowania tunelu w Pilawie - słyszymy.

Wszystko wskazuje więc na to, że mieszkańcy Pilawy muszą uzbroić się w cierpliwość i jeszcze trochę poczekać pod zamkniętym szlabanem.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo